Uwagi do projektu modernizacji wiaduktu w Piasecznie
Uwagi do projektu modernizacji wiaduktu
nad torami PKP linii Warszawa – Kraków w ciągu drogi wojewódzkiej
nr 722 Piaseczno – Grójec w km 1+939 oraz remontu
ul. Sienkiewicza
na podstawie rysunku udostępnionego w dniu 6.05.2002 r. przez
projektanta: „Projekt zagospodarowania terenu. Plan sytuacyjno-wysokościowy”.
Rys. nr 1, skala 1:500
Ocena wpływu projektowanych rozwiązań na warunki ruchu drogowego
Projekt przewiduje m.in. przebudowę chodnika po stronie
północnej. Z treści udostępnionego rysunku wynika, że projektowany
chodnik ma mieć nawierzchnię z płyt betonowych. Szerokość chodnika od
ul. Pomorskiej do ul. Wojska Polskiego ma wynosić zaledwie 2,0 m, w
rejonie przystanku autobusowego oraz na wiadukcie nad torami
kolejowymi przy ul. Dworcowej – 1,5 m. Takie parametry chodnika
wykluczają możliwość jego wykorzystania dla poprowadzenia ruchu
rowerowego.
Zawężenie chodnika w rejonie przystanku autobusowego stoi w
sprzeczności z wymogiem dostosowania szerokości do natężenia ruchu
pieszych. Projektowana szerokość 1,5 m jest niższa od minimalnej
dopuszczalnej dla chodników zlokalizowanych przy jezdni (2,0
m). Ponadto istnieje obawa (wśród udostępnionej dokumentacji brak
projektu organizacji ruchu), że usytuowanie znaków drogowych na
chodniku utrudni użytkowanie chodnika przez osoby niepełnosprawne.
Z kolei przekroje jezdni stwarzają możliwość znacznego zwiększenia
prędkości ruchu samochodowego. W wyniku wprowadzenia projektowanych
rozwiązań warunki ruchu rowerowego w ciągu ul. Sienkiewicza ulegną
dalszemu, tym razem bardzo istotnemu, pogorszeniu. Pogorszą się także
warunki ruchu samochodowego, ponieważ znaczna część rowerzystów
dojeżdżających do celów podróży w centrum Piaseczna zostanie zmuszona
do korzystania z samochodów, zwiększając zatłoczenie ulicy. Pozostali
rowerzyści, korzystając z jezdni będą utrudniać płynny ruch
samochodowy, narażając przy tym własne życie.
Zwracamy uwagę, że szerokość ulicy Sienkiewicza jest prawie dwa
razy niższa niż najmniejsza dopuszczalna dla dróg jednojezdniowych
klasy G (25 m). Dlatego nie jest możliwe spełnienie wszystkich wymogów
stawianych drogom głównym. Szczególnie niepokojąca i niezgodna z
konstytucyjną zasadą zrównoważonego rozwoju jest podjęta w projekcie
próba zapewnienia parametrów jezdni umożliwiających szybką jazdę
kosztem bezpieczeństwa ruchu, warunków ruchu pieszych i rowerzystów
oraz ochrony mieszkańców przez hałasem, wibracjami i
zanieczyszczeniami powietrza.
Propozycje zmian w projekcie
W trosce o bezpieczeństwo oraz warunki ruchu proponujemy
wybudowanie w miejsce chodnika – ciągu pieszo-rowerowego. Taki ciąg
pozwoli na realizowanie dominującego, jak wynika z obserwacji,
tranzytowego ruchu rowerowego pomiędzy osiedlami południowej części
Piaseczna a śródmieściem. W tym celu proponujemy wprowadzić
następujące zmiany w projekcie:
– Zwężenie szerokości pasów jezdni na całym odcinku objętym
projektem do 3 m. Jest to wartość zalecana przy uspokajaniu ruchu na
drodze klasy G. Uspokojenie jest w tym miejscu wskazane, ze względu na
gęstą zabudowę, duże natężenie ruchu pieszych i brak możliwości
oddzielenia chodnika od jezdni. To posunięcie poprawi bezpieczeństwo
wszystkich uczestników ruchu.
– Rezygnację z projektu wprowadzenia pasa skrętnego na wiadukcie nad
torami kolejowymi.
– Rezygnację z zatoki autobusowej przy ul. Dworcowej i lokalizację
przystanku bezpośrednio na jezdni.
– Zwiększenie szerokości chodnika po stronie północnej do 3 m, a na
odcinku od ul. Bema do ul. Dworcowej oraz na wiadukcie nad torami
kolei radomskiej – do 4,5 m (związane z przesunięciem osi jezdni na
południe).
– Zmiana projektowanej nawierzchni chodnika z płyt betonowych na
nawierzchnię z asfaltobetonu.
– Wykonanie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów przez
jezdnie ulic dochodzących od strony północnej do
ul. Sienkiewicza. Przejścia i przejazdy dla rowerzystów powinny być
poprowadzone po grzbiecie szerokich progów spowalniających
(podniesione do poziomu ciągu pieszo-rowerowego) i wyróżnione
czerwonym kolorem nawierzchni.
– Całkowity zakaz zatrzymywania po północnej stronie
ul. Sienkiewicza oraz wygrodzenie ciągu pieszo-rowerowego słupkami
antysamochodowymi.
Należy również rozważyć wykonanie lekkiej kładki pieszo-rowerowej
(samodzielnej lub dowiązanej do konstrukcji wiaduktu) po stronie
południowej.
Bibliografia
T. Kopta, Z. Użdalewicz, W. Nowotka: „Transport rowerowy”, Śląski
Związek Gmin i Powiatów, Katowice 2000
T. Kopta: „Projektowanie infrastruktury rowerowej”, Kraków 2001
(tekst w internecie)
Dz. U. nr 71, poz. 838: Jednolity tekst ustawy o drogach publicznych
Dz. U. nr 89, poz. 415 z 1996 r.: Ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym
Dz. U. nr 43, poz. 430 z 1999 r.: Warunki techniczne, jakim
powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych: Wytyczne projektowania dróg
III, IV i V klasy technicznej, Warszawa 1995
Sign up for the bike – design manual for cycle-friendly infrastructure, CROW record 10/1993