Wyniki ankiety rowerowej z Wołomina
Wprowadzenie
Ankieta, prowadzona w ramach konsultacji społecznych koncepcji rozwoju sieci tras rowerowych na terenie Gminy Wołomin [zobacz >>>], dostępna była w wersji internetowej w dniach od 16 stycznia do 17 maja 2008 r. Do ankiety prowadziły dowiązania ze stron Urzędu Gminy, Stowarzyszenia Wajsport Team, Wirtualnego Wołomina oraz Życia Powiatu Wołomińskiego. Informację o ankiecie umieszczono także na forach internetowych: Rowerzyści, Wołomin i Warszawska Masa Krytyczna.
W wersji papierowej ankieta dostępna była w Urzędzie Gminy Wołomin w dniach od 16 stycznia do 19 maja 2008 r., w sklepie Wajsport oraz podczas przejazdu Rowerem na Majówkę w Sortowni 10 maja 2008 r.
Po odrzuceniu ewidentnych duplikatów pozostało 182 wypełnione ankiety.
Metryczka
Związki z gminą Wołomin
Na terenie gminy Wołomin… | N | % |
---|---|---|
mieszkam | 160 | 87,9% |
pracuję | 47 | 25,8% |
uczę się | 21 | 11,5% |
robię zakupy | 116 | 63,7% |
rekreacyjnie jeżdżę na rowerze | 139 | 76,4% |
Większość uczestników ankiety mieszka na terenie gminy Wołomin, robi tutaj zakupy i rekreacyjnie jeździ na rowerze, ale pracuje lub uczy się już poza Wołominem.
Miejscowość zamieszkania | N | % |
---|---|---|
Wołomin | 124 | 68,1% |
Kobyłka | 9 | 4,9% |
Zagościniec | 5 | 2,7% |
Czarna | 4 | 2,2% |
Warszawa | 4 | 2,2% |
Ząbki | 3 | 1,6% |
Zielonka | 3 | 1,6% |
Duczki | 3 | 1,6% |
Radzymin | 1 | 0,5% |
Międzyleś | 1 | 0,5% |
Ossów | 1 | 0,5% |
Jasienica | 1 | 0,5% |
Helenów | 1 | 0,5% |
Chotomów | 1 | 0,5% |
Majdan | 1 | 0,5% |
Lipinki | 1 | 0,5% |
Leśniakowizna | 1 | 0,5% |
brak odpowiedzi | 18 | 9,9% |
Najczęściej wymienianym miejscem zamieszkania był Wołomin. Inne wymieniane miejscowości na terenie gminy to Zagościniec, Czarna, Duczki, Helenów, Leśniakowizna, Lipinki, Majdan i Ossów, a poza gminą – Kobyłka, Warszawa, Ząbki, Zielonka, Chotomów, Jasienica i Radzymin.
Wykorzystanie roweru
Rower wykorzystuję do… | N | % |
---|---|---|
dojazdów do szkoły / pracy | 49 | 26,9% |
zakupów | 59 | 32,4% |
rekreacji | 164 | 90,1% |
Większość uczestników ankiety jeździ na rowerze rekreacyjnie. Do zakupów rower wykorzystywany jest przez 32% ankietowanych, a do dojazdów do pracy lub szkoły – przez 27%. Niski odsetek dojazdów do pracy, do szkoły lub na uczelnię na rowerze może być związany z faktem, że większość pracuje i uczy się poza obszarem gminy, w znacznej odległości od miejsca zamieszkania, poza zasięgiem dogodnego dojazdu rowerem.
Ocena stanu istniejącego
Korzystanie ze ścieżek rowerowych
Korzystanie ze ścieżek rowerowych na terenie gminy | N | % |
---|---|---|
tak | 118 | 64,8% |
nie | 55 | 30,2% |
brak odpowiedzi | 9 | 4,9% |
Większość ankietowanych korzysta ze ścieżek rowerowych na terenie gminy, co – biorąc pod uwagę ich niewielką ilość – świadczy o dobrym wykorzystaniu ścieżek.
Ocena liczbowa
Ocena | N | % |
---|---|---|
1 | 48 | 26,4% |
2 | 41 | 22,5% |
3 | 41 | 22,5% |
4 | 22 | 12,1% |
5 | 3 | 1,6% |
nie mam zdania | 27 | 14,8% |
2,3 | średnia |
W skali od 1 do 5 użytkownicy wołomińskich ścieżek rowerowych wystawili im średnią ocenę 2,3. Na tle analogicznych ankiet prowadzonych w Warszawie oznacza to sieć ścieżek nieznacznie lepszą niż w dzielnicy Ursus, ale gorszą niż na Ursynowie.
Wady istniejących ścieżek
Wady istniejących ścieżek | N | % |
---|---|---|
jest ich za mało | 154 | 84,6% |
są niespójne, kończą się ślepo | 108 | 59,3% |
chodzą po nich piesi | 66 | 36,3% |
są wytyczone nie tam, gdzie jeżdżę | 59 | 32,4% |
nie wiem gdzie są | 33 | 18,1% |
nawierzchnia jest nierówna | 22 | 12,1% |
na przejazdach przez jezdnie dochodzi do konfliktów i kolizji | 19 | 10,4% |
zakręty są zbyt ostre | 5 | 2,7% |
inne | 11 | 6,0% |
Główne zarzuty podnoszone przez wystawiających niskie oceny lub w ogóle niekorzystających ze ścieżek to niewielka ilość ścieżek, brak spójności i ślepe zakończenia oraz konflikty z pieszym. Część osób wskazywała także na to, że ścieżki wytyczone są nie tam, gdzie jeżdżą, lub w ogóle nie wiedzą gdzie są. W dalszej kolejności wymieniano nierówną nawierzchnię, niebezpieczne przejazdy i ostre zakręty.
Uwagi zgłaszane jako inne
dotyczyły:
– parkowania samochodów na ścieżkach,
– lokalizacji słupów,
– tłuczonego szkła i innych śmieci zalegających na ścieżkach,
– wysokich krawężników,
– niewłaściwej nawierzchni (zamiast kostki powinna być asfaltowa
),
– braku ścieżek w centrum miasta,
– braku ścieżki do Warszawy,
– słabego oznakowania.
Parkowanie rowerów
Lokalizacje stojaków
Zapytani, gdzie powinny pojawić się nowe stojaki rowerowe, ankietowani wskazywali następujące konkretne lokalizacje:
– Plac 3 Maja;
– Dworzec kolejowy Wołomin
– przystanek Wołomin Słoneczna
– Urząd Miasta
– Starostwo Powiatowe
– Urząd Skarbowy
– Szpital Powiatowy
– kino Kultura
– Kaufland
– skwer koło Carefour Express
– puby Rybna i Miś
– róg al. Armii Krajowej i Piłsudskiego
– bazarek przy al. Armii Krajowej
– domek Nałkowskich
– pasaż handlowy na Mieszka I
– Liceum Ogólnokształcące przy Sasina
– Zespół Szkół nr 2 (szkoły przy al. Armii Krajowej)
– Zespół Szkół nr 3
Wśród odpowiedzi bardziej ogólnych powtarzały się wskazania na obiekty takie jak szkoły, urzędy, sklepy, bazary, stacje i przystanki kolejowe, przystanki autobusowe, kościoły, przychodnie, poczty, banki, biblioteki. Geograficznie wskazywano centrum Wołomina, a także ulice Ogrodową, Wileńską, Kościelną i al. Armii Krajowej.
Kilka osób stwierdziło, że ze względu na ryzyko kradzieży obawia się pozostawić swój rower w miejscu publicznym. Jedna zasugerowała monitoring stojaków.
Bike and Ride
Zainteresowanie Bike and Ride | N | % |
---|---|---|
nie | 23 | 12,6% |
być może | 48 | 26,4% |
tak, ale tylko jeśli parkingi te będą strzeżone | 83 | 45,6% |
tak | 26 | 14,3% |
już tak jeżdżę | 2 | 1,1% |
Deklarowane zainteresowanie systemem Bike and Ride (dojazd do stacji rowerem i dalsza podróż np. do Warszawy pociągiem) jest duże: w sumie 61% ankietowanych stwierdza, że byliby skłonni korzystać z parkingów rowerowych przy stacjach kolejowych. Większość zainteresowanych osób jednak gotowa jest skorzystać z tego typu oferty tylko pod warunkiem, że parkingi rowerowe będą strzeżone. Jedynie dwie osoby stwierdziły, że już obecnie dojeżdżają do pracy w ten sposób.
Ocena koncepcji
Priorytetowe trasy rowerowe
Które trasy rowerowe powinny powstać w pierwszej kolejności? | N | % |
---|---|---|
Wzdłuż torów, po stronie północnej (granica Kobyłki – Wołomin Słoneczna) | 76 | 41,8% |
Al. Niepodległości – Geodetów – Witosa (Kościelna – rondo w Czarnej) | 61 | 33,5% |
Al. Niepodległości – Watykańska (1 Maja – rondo w Majdanie) | 51 | 28,0% |
Szosa Jadowska (Duczki – Stare Grabie) | 40 | 22,0% |
1 Maja | 39 | 21,4% |
Wzdłuż torów, po stronie północnej (Wołomin Słoneczna – Zagościniec) | 37 | 20,3% |
Piłsudskiego – Radzymińska | 35 | 19,2% |
Wileńska | 31 | 17,0% |
Kościelna | 29 | 15,9% |
Fieldorfa – Przejazd – Sasina | 26 | 14,3% |
Wzdłuż torów, po stronie południowej (Wołomin Słoneczna – Zagościniec) | 25 | 13,7% |
Wzdłuż torów, po stronie południowej (Wilsona – Żelazna – Wąska) | 16 | 8,8% |
Mińska (Majdan – Mostówka) | 16 | 8,8% |
Łukasiewicza – Podmiejska | 10 | 5,5% |
Reja (Wąska – Lipińska) | 6 | 3,3% |
Witosa (Boryny – granica gminy) | 5 | 2,7% |
Inne | 20 | 11,0% |
Za najpilniejsze do realizacji ankietowani uznali:
1. drogę rowerową wzdłuż linii kolejowej po jej północnej stronie, między przystankiem Wołomin Słoneczna a Kobyłką,
2. drogi rowerowe w ciągu ul. Witosa – Geodetów – Al. Niepodległości – Watykańska.
Często wymieniane były także drogi rowerowe przy Szosie Jadowskiej, przy ul. 1 Maja, po północnej stronie torów do Zagościńca, przy ul. Piłsudskiego i Radzymińskiej. W dalszej kolejności wskazywano trasę po południowej stronie torów kolejowych, ulice Wileńską, Kościelną, Fieldorfa, Sasina i Mińską. Wśród tras wymienianych jako inne
powtarzał się wykraczający poza zakres opracowania postulat budowy trasy rowerowej wzdłuż torów kolejowych do samej Warszawy.
Warto zwrócić uwagę, że trasy najczęściej wskazywane do realizacji w pierwszej kolejności w dużej mierze pokrywają się z trasami wytypowanymi jako główne w roboczej wersji koncepcji.
Preferowane rozwiązania dla centrum Wołomina
Rozwiązania dla centrum Wołomina | N | % |
---|---|---|
Uspokoić ruch poprzez budowę małych rond, azylów, wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych | 77 | 42,3% |
Zmienić układ ulic na jednokierunkowy z pozostawieniem możliwości ruchu rowerów pod prąd(kontrapasami na jezdni lub wydzielonym drogami dla rowerów) |
55 | 30,2% |
Pozostawić bez zmian stan obecny | 25 | 13,7% |
brak odpowiedzi | 24 | 13,2% |
Najwięcej zwolenników uzyskała propozycja kompleksowego uspokojenia ruchu w centrum miasta, jednak wiele osób wskazywało także na zamianę układu ulic na jednokierunkowy z pozostawieniem możliwości dwukierunkowego ruchu rowerowego. Jedynie nieliczni (14%) uważali za pożądane pozostawienie obecnej organizacji ruchu.
Uwagi do koncepcji
68 osób zgłosiło uwagi do koncepcji, wymieniając trasy brakujące, niepotrzebne lub innego rodzaju postulaty. Uwagi te zostały omówione w odrębnym materiale [zobacz >>>].
Podsumowanie
Wyniki ankiety wskazują na konieczność rozwoju sieci tras rowerowych, która z jednej strony zapewniałyby swobodę poruszania się na rowerze wewnątrz gminy – w tym dojazd zarówno do centrum miasta, jak i obszarów rekreacyjnych – a z drugiej łączyła Wołomin z Warszawą, bezpośrednio lub poprzez ofertę typu Bike and Ride
. Obecnie potencjał ruchu rowerowego jest tłumiony przez złe warunki do ruchu rowerowego – istniejące ścieżki rowerowe nie tworzą spójnej sieci i nie obejmują wielu istotnych dla mieszkańców gminy relacji.
Warto zwrócić uwagę, że trasy najczęściej wskazywane do realizacji w pierwszej kolejności w dużej mierze pokrywają się z trasami wytypowanymi jako główne w roboczej wersji koncepcji. Pierwszy etap realizacji koncepcji powinien się koncentrować na wytworzeniu dwóch głównych osi komunikacyjnych gminy – wzdłuż torów kolejowych oraz poprzecznej, w ciągu ul. Witosa – Geodetów – Al. Niepodległości – Watykańska – do których można później dowiązywać trasy lokalne i realizowane w porozumieniu z sąsiednimi gminami.