Wołoska po przebudowie bardziej niebezpieczna
Wstęp
Poszerzona do sześciu pasów Wołoska wzbudza sporo kontrowersji [zobacz >>>]. Najbardziej medialnym problemem jest obecnie hałas. Trwają badania i dyskusje czy potrzebne są szpecące przestrzeń ekrany dźwiękochłonne. Hałas to jednak nie jedyny problem tej ulicy.
Rozbudowa przekroju pociągnęła za sobą zmiany na skrzyżowaniach. Przebudowane zostało skrzyżowanie z Racławicką i Odyńca (nazwane rondem Schumana) oraz skrzyżowanie z Woronicza. Na pierwszym z nich stworzono wyspę centralną, drugie pozostało klasycznym skrzyżowaniem.
Do analizy wypadków na skrzyżowaniach z Wołoską skłoniło mnie zdarzenie z marca tego roku. Jadąc od wschodu ulicę Odyńca zatrzymałem się przed rondem Schumana na czerwonym świetle. Będąc przekonanym o zapaleniu się zielonego ruszyłem. Okazało się jednak że poprzecznie (jezdnią wschodnią Wołoskiej) nadal jada samochody. Na szczęście nie doszło do kolizji. Poniższa analiza danych z systemu SEWIK pokazuje, że podobne błędy popełnia wielu kierowców. Oni jednak nie mieli tyle szczęścia co ja.
Obie jezdnie Wołoskiej otwarto 30.11.2015, ale omawiane skrzyżowanie trochę wcześniej, na przełomie września i października. W analizie porównano zdarzenia z bazy SEWIK na trzech skrzyżowaniach z Wołoską: Woronicza, Racławicka i Odyńca. Racławicka i Odyńca dochodzą do ronda Schumana z przeciwnych kierunków. Analiza została zrobiona dla dwóch przedziałów czasowych: od 2007-01-01 do 2015-10-01 (105 miesięcy) i od 2015-10-01 do 2017-12-31 (27 miesięcy) .
Liczba zdarzeń
Woronicza
Przed 2015-10-01
rok | zdarzenia | zmarli | ciężko ranni | lekko ranni |
---|---|---|---|---|
2008 | 1 | 1 | ||
2009 | 8 | 3 | ||
2010 | 13 | 2 | ||
2011 | 14 | 10 | ||
2012 | 7 | |||
2013 | 15 | |||
2014 | 13 | |||
2015 | 5 |
Po 2015-10-01
rok | zdarzenia | zmarli | ciężko ranni | lekko ranni |
---|---|---|---|---|
2015 | 1 | |||
2016 | 4 | |||
2017 | 8 | 1 |
Przed przebudową do zdarzenia dochodziło średnio co 1,38 miesiąca, a po przebudowie co 2,07 miesiąca. Można więc uznać, że wzrosło bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu .
Racławicka
Przed 2015-10-01
rok | zdarzenia | zmarli | ciężko ranni | lekko ranni |
---|---|---|---|---|
2007 | 4 | 1 | 1 | |
2008 | 1 | |||
2009 | 3 | 1 | ||
2010 | 12 | 2 | ||
2011 | 14 | 2 | ||
2012 | 11 | |||
2013 | 13 | 1 | ||
2014 | 6 | 1 | ||
2015 | 6 | 1 |
Po 2015-10-01
rok | zdarzenia | zmarli | ciężko ranni | lekko ranni |
---|---|---|---|---|
2015 | 5 | |||
2016 | 10 | |||
2017 | 14 | 3 |
Przed przebudową do zdarzenia dochodziło średnio co 1,5 miesiąca, a po przebudowie co 0,93 miesiąca. Bezpieczeństwo więc nieznacznie spadło.
Odyńca
Przed 2015-10-01
rok | zdarzenia | zmarli | ciężko ranni | lekko ranni |
---|---|---|---|---|
2007 | 2 | 1 | ||
2009 | 5 | 1 | ||
2010 | 4 | |||
2011 | 5 | 1 | ||
2012 | 1 | |||
2013 | 4 | |||
2014 | 7 | |||
2015 | 2 |
Po 2015-10-01
rok | zdarzenia | zmarli | ciężko ranni | lekko ranni |
---|---|---|---|---|
2015 | 6 | |||
2016 | 20 | |||
2017 | 16 | 1 |
Przed zmianami na skrzyżowaniu dochodziło do zdarzenia średnio co 3,5 miesiąca. Po zmianach do zdarzenia dochodzi co 0,64 miesiąca, czyli 5,4 razy częściej. Jest to dramatyczny spadek bezpieczeństwa.
Rodzaje zdarzeń
Spróbujmy znaleźć przyczynę. Pomoże w tym porównanie rodzajów zdarzeń.
Woronicza
Przed 2015-10-01
rodzaj zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Zderzenie pojazdów boczne | 35 |
Zderzenie pojazdów tylne | 26 |
Najechanie na pieszego | 7 |
Najechanie na słup, znak | 2 |
Zderzenie pojazdów czołowe | 2 |
Najechanie na pojazd unieruchomiony | 2 |
Wypadek z pasażerem | 1 |
Inne | 1 |
Po 2015-10-01
rodzaj zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Zderzenie pojazdów boczne | 8 |
Zderzenie pojazdów tylne | 3 |
Zderzenie pojazdów czołowe | 1 |
Najechanie na pieszego | 1 |
Wzrósł odsetek zderzeń bocznych z 46% do 61%.
Racławicka
Przed 2015-10-01
rodzaj zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Zderzenie pojazdów boczne | 44 |
Zderzenie pojazdów tylne | 18 |
Najechanie na pieszego | 6 |
Najechanie na dziurę, wybój, garb | 1 |
Zderzenie pojazdów czołowe | 1 |
Po 2015-10-01
rodzaj zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Zderzenie pojazdów boczne | 20 |
Zderzenie pojazdów tylne | 5 |
Najechanie na pieszego | 3 |
Inne | 1 |
Tu także wzrósł procent zderzeń bocznych z 62% do 68%
Odyńca
Przed 2015-10-01
rodzaj zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Zderzenie pojazdów boczne | 12 |
Zderzenie pojazdów tylne | 10 |
Najechanie na pieszego | 4 |
Najechanie na pojazd unieruchomiony | 3 |
Zderzenie pojazdów czołowe | 1 |
Po 2015-10-01
rodzaj zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Zderzenie pojazdów boczne | 38 |
Najechanie na pieszego | 3 |
Zderzenie pojazdów tylne | 2 |
Tu mamy istotny wzrost zderzeń bocznych z 40% do 88%.
Przyczyna zdarzeń
Jeszcze ciekawsze dane są w kategorii przyczyna zdarzenia.
Woronicza
Przed 2015-10-01
przyczyna zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 25 |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 15 |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 13 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami | 7 |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych | 4 |
Wjazd przy czerwonym świetle | 4 |
Nieprawidłowe: omijanie | 3 |
Nieprawidłowe: cofanie | 2 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu | 1 |
Nieprawidłowe: wymijanie | 1 |
Po 2015-10-01
przyczyna zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów | 3 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 2 |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 2 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami | 2 |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 1 |
Wjazd przy czerwonym świetle | 1 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu | 1 |
Przy Woronicza nastąpiła zmiana głównej przyczyny. Wynika ona z powstania przejazdów dla rowerzystów i wzrostu ruchu rowerowego. Warto zbadać zdarzenia z rowerzystami jednak wykracza to poza zakres tej analizy. Pozostałe przyczyny zdarzeń są podobne przed i po przebudowie.
Racławicka
Przed 2015-10-01
przyczyna zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 22 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 12 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami | 8 |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 6 |
Wjazd przy czerwonym świetle | 6 |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych | 4 |
Nieprawidłowe: cofanie | 2 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu | 2 |
Nieprawidłowe: omijanie | 2 |
Nieprawidłowe: skręcanie | 1 |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie | 1 |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla rowerów | 1 |
Po 2015-10-01
przyczyna zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Wjazd przy czerwonym świetle | 8 |
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej | 4 |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 4 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 3 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami | 2 |
Nieprawidłowe: omijanie | 1 |
Inne przyczyny | 1 |
Nieprawidłowe: skręcanie | 1 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych | 1 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów | 1 |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 1 |
Po przebudowie główną przyczyną zdarzeń stało się niestosowanie do sygnalizacji świetlnej. O ile wcześniej było to 9% zdarzeń to po zmianach 44%.
Odyńca
Przed 2015-10-01
przyczyna zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 9 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 5 |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 3 |
Nieprawidłowe: omijanie | 3 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami | 3 |
Wjazd przy czerwonym świetle | 2 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu | 1 |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych | 1 |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów | 1 |
Po 2015-10-01
przyczyna zdarzenia | zdarzenia |
---|---|
Wjazd przy czerwonym świetle | 22 |
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej | 6 |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 4 |
Nieprawidłowe: omijanie | 3 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów | 2 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych | 2 |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 1 |
Nieprawidłowe: wymijanie | 1 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami | 1 |
Po przebudowie główna przyczyną zdarzeń stało się niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej. O ile wcześniej było to 7% zdarzeń, to po zmianach 66%! Przez osiem lat doszło do dwóch wypadków związanych ze zignorowaniem sygnalizacji, a przez 2 lata i 3 miesiące 28 razy. Jedno zdarzenie na 4 lata kontra ponad jedno zdarzenie co miesiąc! 54 razy częściej!
Dlaczego jest tak źle?
Czy kierujących pojazdami dopadła epidemia daltonizmu? Nie. Przyczyny należy doszukiwać się w przebudowie skrzyżowania i sygnalizacji. Za wzrost liczby wypadków można winić kilka przyczyn, których wspólnym mianownikiem jest rondo z wyspą centralną i program sygnalizacji na nim.
Obecnie przejazd przez skrzyżowanie na wprost jest sterowane przez 3 sygnalizatory (2 jezdnie i torowisko). Wcześniej był to jeden sygnalizator. W ramach poprawy przepustowości sygnalizatory na jednym ciągu nie zapalają się jednocześnie. Dla kierunku od Odyńca najpierw zapala się zielone na sygnalizatorze środkowym (przez torowisko). Sygnalizator przez wschodnią jezdnię pozostaje czerwony. Kierowca widząc dalszy sygnał zielony i nie widząc bliższego czerwonego wjeżdża na czerwonym. W tym momencie dochodzi do zderzenia z poprzecznie jadącym pojazdem.
Dlaczego kierowca nie zauważa czerwonego? Sygnalizator górny jest umieszczony tylko 8,5 m od linii zatrzymania. Na pozostałych ramionach odległość ta wynosi od 11 m do 15 m. Tak umieszczony sygnalizator górny jest słabo widoczny. Dodatkowo może być zasłonięty przez osłonę przeciwsłoneczną. Kierowca widzi więc lepiej sygnalizator dalszy.
Oprócz sygnalizatora górnego mamy jeszcze sygnalizatory boczne. Tu tez jest problem. Z powodu powiększenia skrzyżowania północna jezdnia Odyńca nie dochodzi tak jak wcześniej pod kątem prostym tylko ostrym. Powoduje to, że linie zatrzymań na poszczególnych pasach nie tworzą linii prostej. W efekcie dla stojących na środkowych pasach sygnalizator lewy stoi bliżej, a stojący z prawej dalej. Lewy sygnalizator trudniej zauważyć, bo trzeba skręcić głowę bardziej w lewo. Prawy sygnalizator może być natomiast zasłonięty przez stojący na prawym pasie, bardziej z przodu, samochód.
Powyższe przyczyny występują na obu wlotach: od Racławickiej jak i Odyńca. Jednak od Odyńca problemy są większe. Mniejszy kąt, mniejsza odległość od sygnalizatora.
Można powiedzieć, że wystarczy patrzeć i przestrzegać przepisów. Jak pokazują statystyki, nie do końca. Sygnalizacja na rondzie Schumana nie pomaga, a wręcz prowokuje kolejne wypadki.
Dokumentacja zdjęciowa
Sygnalizator dalszy zmienia się z czerwonego w trzeciej sekundzie filmu. Sygnalizator bliższy nadaje sygnał czerwony.
Dopiero w 26 sekundzie filmu sygnalizator bliższy kończy nadawanie sygnału czerwonego. Czyli aż przez 23 sekundy kierowcy mogą mylić nadawane sygnały i wjeżdżać na czerwonym
Sygnalizator górny jest umieszczony w odległości około 8,5 m od linii zatrzymania.
Lewy sygnalizator stoi na wysokości linii zatrzymania. Jego obserwacja jest bardzo utrudniona.
Sygnalizator prawy może być zasłonięty przez wysunięty do przodu pojazd na prawym pasie.