Rowerem po Wrześni
…czyli przegląd organizacji ruchu i oznakowania z (nieznacznym) przymrużeniem oka.
Dwukierunkowa droga rowerowa bezpośrednio przy jezdni ul. Juliusza Słowackiego.
Droga rowerowa zaczyna się na skrzyżowaniu z ul. Królowej Jadwigi i ul. Ogrodową. Aby wjechać na drogę rowerową z tego wyjazdu trzeba albo dwa razy przekroczyć oś jezdni, albo pojechać pod prąd.
Uwagę zwraca ciągłość nawierzchni drogi dla rowerów na przejazdach. Przy skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego w oryginalny sposób umieszczono sygnalizator przeznaczony do stosowania za przejazdem rowerowym. Od redakcji: w polskich przepisach brak sygnalizatora dla rowerów, który można by umieszczać przed skrzyżowaniem – taki znajduje się dopiero w propozycji zmian przepisów [zobacz >>>] przygotowanej przez sieć Miasta dla Rowerów.
Problemem są kolizyjne ustawienia sygnalizacji świetlnej, przez które dochodzi tu do wypadków.
Obszar wyłączony z ruchu na ścieżce rowerowej przy kwiaciarni vis a vis szpitala.
Zadbano nie tylko o to, by ławki, znaki czy kosze na śmieci nie znajdowały się w skrajni drogi dla rowerów, ale także o to, by parkujące samochody nie dojeżdżały do krawężnika ścieżki.
Przy ul. Szerokiej ruch rowerów dopuszczono po drodze dojazdowej do posesji, której ciągłość dla samochodów jest regularnie przerywana masywnymi słupkami betonowymi.
Przy ul. Armii Poznań, która jest dojazdem do wylotówki z miasta w kierunku Gniezna, oznakowanie jest takie, że kierowcy czują się, jakby jechali jako goście po drodze dla rowerów, a rowerzyści w większości jeżdżą ulicą, nawet gdy im się nigdzie nie śpieszy.
Duża część miasta to strefy Tempo 30, na razie bez nadmiaru środków uspokojenia ruchu, ale progi zwalniające i ograniczenie prędkości do 30 km/h występują nawet na niektórych odcinkach głównych dróg przechodzących przez miasto. Najwyraźniej nieprzekraczanie prędkości jest formą pomocy sąsiedzkiej.
Monitorowany parking rowerowy pod szkołą podstawową jest wypełniony do granic możliwości.
Popularność ruchu rowerowego w mieście potęguje niedobór miejsc parkingowych i istnienie w centrum strefy płatnego parkowania. Najlepiej odzwierciedla ją zestaw znaków, z którego możemy się dowiedzieć, że rowery są pojazdami, którymi na miejscowy targ są dostarczane towary.