Wspólnie o Wspólnej
Opinia Zielonego Mazowsza
Po zapoznaniu się z projektem budowy ulicy Wspólnej na odcinku Niemcewicza – Mokra, wnosimy o wprowadzenie następujących zmian w projekcie:
– Ograniczenie dopuszczalnej prędkości do 30 km/h;
– Rezygnację z wytyczania wydzielonej drogi rowerowej i prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych jezdnią na omawianym odcinku;
– Wprowadzenie na jezdni elementów uspokojenia ruchu, w formie np. podniesionych tarcz skrzyżowań.
Ze względu na klasę funkcjonalną ulicy, brak ruchu ciężkiego, liczne wyjazdy z posesji i poprzeczne drogi lokalne, integracja ruchu rowerowego z samochodowym byłaby rozwiązaniem znacznie bezpieczniejszym dla wszystkich uczestników ruchu. W razie pozostawienia w projekcie drogi rowerowej, konieczne jest takie jej zaprojektowanie, by zachować ciągłość nawierzchni i poziomu niwelety drogi dla rowerów na wyjazdach z posesji i przejazdach przez ulice lokalne, bez przecinania jej krawężnikami czy rowkami odpływowymi.
Zaznaczamy, że powyższa opinia dotyczy tylko ślepego odcinka ulicy Wspólnej, od ul. Niemcewicza do Mokrej. Na odcinku od ul. Niemcewicza do Korkowej, jak również w ul. Niemcewicza, segregacja ruchu rowerowego byłaby jak najbardziej pożądana.
Opinia Pełnomocnika Prezydenta ds. Rozwoju Transportu Rowerowego
BD-KR-554-14-07_BD-IR-01
W nawiązaniu do przedstawionego do zaopiniowania projektu stałej organizacji ruchu na projektowanej do rozbudowy ulicy Wspólnej w Dzielnicy Wesoła w Warszawie
(Etap 1 i 2), chciałbym stwierdzić, że ulice tej klasy zasadniczo nie kwalifikują się do wyposażania w odrębne ścieżki rowerowe. Jest to zbędne, gdyż przekrój drogi jest wąski (6 m) i jest to typowa ulica osiedlowa, w dodatku ślepo zakończona, a nie przelotowa. Przewidziane są w niej również ograniczenia prędkości. Na tego typu ulicach wskazane jest prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych, zaś tworzenie wydzielonej ścieżki rowerowej na takiej ulicy stanowiłoby przykład niegospodarności. Prowadzenie osobnej ścieżki rowerowej jest również niekorzystne z tego względu, że krzyżuje się ona 19 razy z ulicami bocznymi i wjazdami na posesje, co stanowi potencjalne źródło konfliktów i wypadków.
Pozostawienie ruchu rowerowego na jezdni i uspokojenie ruchu spowoduje w efekcie zwiększenie bezpieczeństwa dla wszystkich jej użytkowników. Również chodnik, nie zawężony o ścieżkę rowerową, będzie szerszy, zapewniając większą przestrzeń dla osób starszych i dzieci. Uspokojenie ruchu musi się odbyć nie tylko przez ustawienie znaku ograniczenia prędkości (do 30 km/h, nie do 40), ale przede wszystkim metodami inżynierii ruchu drogowego (np. wyniesione skrzyżowania, progi spowalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, minirondo?)
Należy również zwrócić uwagę, że sąsiednia ul. Niemcewicza kwalifikuje się do wyposażenia w wydzieloną ścieżkę rowerową ze względu na jej charakter przelotowy i potencjalnie znaczne natężenie ruchu w kierunku planowanej obwodnicy.