Jak wygrodzić drogę dla rowerów z jezdni – drogi zamiejskie
Kilka tygodni temu pokazywałem [zobacz >>>] przykłady wygrodzeń drogi dla rowerów z jezdni zastosowanych w różnych miastach. Teraz dla odmiany parę przykładów z dróg zamiejskich, przez pola i lasy. Głównie ze Szwecji, ale będzie też coś z Dalekiego Wschodu, a nawet z Polski. Poza terenami zabudowanymi wygrodzenia stosuje się najczęściej wtedy, gdy droga zmieniła funkcję (np. w wyniku budowy nowej drogi), albo gdy istniejący przekrój zachęca do niebezpiecznych zachowań (nadmierna prędkość, wyprzedzanie na trzeciego itp.)
Szwecja
Drogi lokalne
Przedmieścia Höör. Ciąg pieszo-rowerowy wygrodzony z jezdni za pomocą przykręcanego krawężnika.
Spływ wody zapewniony przez tuneliki w przykręcanych elementach prefabrykowanych.
Podobne rozwiązanie, inny kształt krawężnika. Gmina Falkenberg.
Drogi główne
Na drogach o wyższych prędkościach i natężeniach ruchu samochodowego oddzielenie krawężnikiem byłoby niewystarczające. Konieczna jest bariera. Warto zwrócić uwagę na jej obły kształt – nie zawiera żadnych ostrych czy wystających krawędzi od strony ruchu pieszo-rowerowego. Na zdjęciu droga krajowa nr 9 na wschód od Ystad.
To samo 250 km dalej na północ – droga równoległa do autostrady E6/E20 między miejscowościami Åskloster a Väröbacka (region Halland).
Holandia
Betonowe separatory oddzielają rowerostradę Utrecht – Amsterdam [zobacz >>>] od drogi lokalnej wzdłuż kanału.
Niemcy
Ciąg pieszo-rowerowy wygrodzony z jezdni drogi federalnej nr 112 [zobacz >>>].
Tajwan
Droga nr 11 na Tajwanie – ścieżka rowerowa oddzielona od jezdni solidnymi betonowymi donicami.
Odwodnienie zapewniają „tunele” w donicy miedzy jezdnią a drogą dla rowerów.
Polska
Województwo wielkopolskie
Droga krajowa nr 32 koło Granowa, dawny Drogowy Odcinek Lotniskowy.