Co z bezpiecznymi przejściami z budżetu partycypacyjnego?
Wprowadzenie
Od jutra można głosować w tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego, do czego gorąco zachęcamy. Pomimo dążenia miasta do uznaniowego upupienia co ciekawszych projektów [zobacz >>>], co roku do głosowania dostaje się grupa takich, na które warto oddać głos.
W tym roku, na poziomie ogólnomiejskim, są to chociażby:
Numer projektu | Tytuł projektu ogólnomiejskiego |
---|---|
53 (571) | Rowerem dwukierunkowo po całej Warszawie |
89 (668) | Nowe drogi dla rowerów |
14 (670) | Wygodne drogi dla rowerów |
39 (693) | 2666 drzew dla Warszawy |
124 (696) | Budowa zaległej infrastruktury rowerowej |
55 (700) | Wiaty rowerowe przy węzłach przesiadkowych, pętlach tramwajowych, stacjach metra wraz z zakupem stojaków rowerowych |
41 (775) | Przejazdy rowerowe przez Dolinę Służewiecką i al. Wilanowską |
23 (1505) | Zielone dla pieszych i rowerzystów w każdym cyklu! |
Więcej polecanych projektów, w tym dzielnicowych, można znaleźć na stronie
budzet2022.zm.org.pl
.
Zdecydowana większość projektów doczekuje się realizacji. Niestety, nie wszystkie. W przypadku niektórych projektów rowerowych, pretekstem do ich nierealizowania są wyższe niż pierwotnie przewidziane koszty. (Odpowiedzią w tym przypadku jest ww. projekt nr 39 (696), przewidujący dofinansowanie zaległych projektów rowerowych z zeszłych lat). Jednak w przypadku innych, głównym problemem wydaje się brak woli działania ze strony miasta.
Taka sytuacja dotyczy projektów wyniesienia przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów…
…mimo bardzo niskiego wskaźnika bezpiecznych przejazdów dla rowerzystów w Warszawie [zobacz >>>].
Z tego powodu wystąpiliśmy do nowego nadzorcy Zarządu Dróg Miejskich, by dowiedzieć się, czy coś się zmieni w przypadku zaległych projektów dotyczących poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych, czy też na zawsze trafiły one do szafy.
Pismo ZM-21-0937-01-MS z 11 VI 2021 r.
Do Michała Olszewskiego, Zastępcy Prezydenta m.st. Warszawy.
Właśnie rozpoczyna się etap głosowania w kolejnej edycji budżetu obywatelskiego. Jego popularność jednak spada, m.in. z powodu braku realizacji popularnych projektów z poprzednich edycji. Problem ten występuje zwłaszcza w przypadku projektów dotyczących poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ruchu pieszego, zwłaszcza osób o ograniczonej mobilności, czyli stosowania wyniesionych przejść dla pieszych.
W 2016 roku niemal 2000 głosów otrzymały dwa projekty pt. „Bezpieczne przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów”, przewidujące modernizację 15 śródmiejskich przejść [zobacz >>>].
Zgodnie z regulaminem budżetu, projekty te powinny były zostać zrealizowane w roku 2017. Tymczasem Zarząd Dróg Miejskich po ogłoszeniu nieudanego przetargu w maju 2017 roku czekał dwa lata do ogłoszenia kolejnego, a przez ponad dwa lata od tego czasu nadal nic nie zostało zrobione. Tym samym minęło 5 lat, a efektów brak.
Analogiczna sytuacja dotyczy wybranego w 2016 roku przez ponad 1000 mieszkańców projektu obejmującego poprawę bezpieczeństwa na 6 ochockich przejściach [zobacz >>>]. Główną różnicą jest, że w tym przypadku przetargiem ogłoszonym w 2019 roku nie objęto nawet większości przejść, tłumacząc się mglistą perspektywą przebudowy ulicy Grójeckiej. Efekt jest ten sam – czyli żaden.
Biorąc powyższe pod uwagę, proszę o informację, czy zamierza Pan podjąć działania, które doprowadzą do rozpoczęcia realizacji zaległych projektów w terenie w bieżącym roku. Jeżeli tak, proszę o informację, jakie działania są planowane do podjęcia (np. wykonanie dokumentacji przez pracowników urzędu, zlecenie jej z wolnej ręki – zgodnie z art. 214 ustawy PZP), oraz jaki przewidziano harmonogram działań. Jeżeli nie, proszę o informację, z czego wynika tak konsekwentna negacja przez urząd miasta dążenia mieszkańców do poprawy warunków ruchu i bezpieczeństwa na drogach.