Kiedy w Warszawie? Seria wypadków lotniczych w Polsce
Dwa tygodnie temu wydarzyły się trzy poważne wypadki lotnicze, które powinny skłonić do refleksji władze Warszawy.
31 maja, Bielsko-Biała
Szkoleniowa Cessna F 150 (produkowana w latach 1960-1975) spadła na teren prywatnej posesji tuż obok szkoły podstawowej. Na dziedzińcu szkoły zebrana była znaczna grupa uczniów, której z pokładu samolotu próbowano zrobić zdjęcie. Zginęli 50-letni pilot i 30-letni pilot instruktor. Wstępne ustalenia przyczyn wypadku wskazują na tzw. przeciągnięcie (zbyt mała prędkość, słaba moc, zbyt niski pułap).
31 maja, Piła
Dwa szybowce zderzają się w powietrzu parę kilometrów poza miastem. Piloci ratują się wyskakując na spadochronach.
1 czerwca, Piła
Dwa szybowce zderzają się w powietrzu nad miastem. Ginie jeden z pilotów, drugi ranny. Mieszkaniec Piły ranny od uderzenia fragmentem szybowca.
Warszawa… ?
Piszemy o tym nie po to aby epatować czytających. Wypadki lotnicze były i będą. Chodzi oto aby starać się ich unikać i minimalizować straty, głównie unikać ofiar w ludziach. Uprawiający sporty lotnicze czynią to na własne ryzyko. Gorzej jeżeli przy tej okazji narażają życie osób postronnych. Do wzmożenia takiego ryzyka przykładają się też instytucje umożliwiające uprawianie takich sportów nad dużymi skupiskami ludzi w sposób ciągły.
To nie jest fotomontaż – do takich podniebnych igraszek dochodzi nad głowami tysięcy mieszkańców Bielan.
Stowarzyszenie Ciche Niebo Nad Warszawą posiada długą listę instytucji i osób, których uprzedzało, że dalsze tolerowanie obecnego stanu rzeczy nad kręgiem nadlotniskowym lotniska Babice prędzej czy później musi skończyć się tragicznie. Wskazywaliśmy m.in. na wytyczenie kręgu częściowo w centrum miasta, niski pułap przelotów, lekceważenie przez załogi parametrów przelotów, brak kontroli wieży lotniska parametrów przelotów (m.in.trasy i wysokości), kiepskie umiejętności uczących się pilotów, z roku na rok rosnąca liczba przelotów, zużycie techniczne wykorzystywanych do szkolenia maszyn, bliskość lotniska Okęcie etc.
A wystarczy przenieść ośrodki szkolenia poza Warszawę i wszystkie te czynniki ryzyka zmniejszą się radykalnie!
Mamy nadzieję, że ten nasz postulat ziści się prędzej niż to co w naszej opinii nieuchronne.
Zobacz też
Lista katastrof lotniczych w północnych dzielnicach Warszawy
[zobacz >>>]
Komentarz do katastrofy 1 maja 2012 r.
[zobacz >>>]
Listy mieszkańców Bielan i Żoliborza
[zobacz >>>]
Ankieta na temat lotnictwa nad Bielanami i Żoliborzem z 2009 r.
[zobacz >>>]
Materiał Komitetu ds. Likwidacji Zagrożenia Lotniczego Nad Gminą Warszawa Bielany z 2002 r.
[zobacz >>>]
Uchwała Rady Bielan w/s w sprawie ograniczenia uciążliwości i zagrożenia (2001 r.)
[zobacz >>>]
Wyniki publicznej sondy nt. wpływu lotniska Babice z 1999 r. [zobacz >>>]
Tekst z miesięcznika „Nasze Bielany” z 1999 r. [zobacz >>>]