Rower nie Żaba – nie przeskoczy!
By zwrócić uwagę na notoryczne łamanie prawa przez Zarząd Dróg
Miejskich, wywiesiliśmy na jednym z wiaduktów węzła Żaba okolicznościowy
transparent.
Węzeł Żaba, zmodernizowany w 2000 r., wbrew obowiązującemu prawu
i wcześniejszym zapewnieniom ZDM nie zawiera żadnych udogodnień dla
rowerzystów.
ZDM ŁAMIE PRAWO
Od czterech lat obowiązuje Uchwała Nr
188/C/96 Zarządu Miasta z dnia 25.06.1996 w sprawie tworzenia warunków
dla komunikacji rowerowej. Nakazuje ona „we wszystkich opracowywanych
projektach inwestycji drogowych oraz modernizacji i przebudowy dróg
uwzględnić potrzeby ruchu rowerowego” oraz „ponownie przeanalizować i
uzupełnić te projekty, które nie zapewniają warunków dla ruchu
rowerowego”.
Niestety, Zarząd Dróg Miejskich uparcie ignoruje jej istnienie. Z 33 inwestycji
zrealizowanych w latach 1997-2000, jedynie 5 zawierało ścieżki rowerowe,
a 8 zawierało częściowo. Pozostałe 20 w ogóle nie uwzględniało istnienia
rowerzystów. Tylko w zeszłym roku o rowerach „zapomniano” przy budowie Al.
Armii Krajowej, drugiej jezdni Waryńskiego, Zajęczej, modernizacji
Marywilskiej, Pl. Konstytucji oraz właśnie węzła Żaba.
Nawet kiedy powstają odcinki ścieżek, są one zwykle fatalnej jakości – z
wystającymi krawężnikami, zakrętami od ekierki, zle oznakowanymi
przejazdami i nawierzchnią nierówną już w dniu oddania do użytku, a po dwoch
latach kwalifikujaca sie do generalnego remontu.
Gdyby ZDM przestrzegał prawa, już dzisiaj można byłoby bezpiecznie
dojechać rowerem z Targówka i Bródna w okolice kina Femina, wzdłuż
Starzyńskiego, Słomińskiego i Jana Pawła II. Wszystkie te ulice były
niedawno modernizowane i powinny zawierać ścieżki rowerowe.
ZDM KŁAMIE
W odpowiedzi na nasze wystąpienie z dnia 24.03.1999 r. zastępca dyrektora
ZDM, mgr inż. Marek Maksymienko, informuje w piśmie z dnia 22.04.1999 (znak
ZDM/IO/5512/33/1386/98), że w projekcie modernizacji węzła Żaba zostały
uwzględnione ścieżki rowerowe. Niestety, mimo intensywnych poszukiwań, nie
udało się nam ich odnaleźć.
Z kolei w informacji Biura Zarządu Miasta dla Rady Warszawy z dnia
22.01.1999 r. czytamy: „w następstwie prowadzonych przez ZDM prac powstały
następujące ciągi ścieżek rowerowych: […] ul. Słomińskiego na odc. rondo
Babka – rondo Starzyńskiego (z włączeniem mostu Gdańskiego), dł. 4,0 km”.
Kiedy zwróciliśmy uwagę urzędnikom, że podają informacje wyssane z palca,
jeden z nich odparł, że przecież nie będzie jeździł w teren i sprawdzał czy
rzeczywiście jest tam ścieżka!
JAK ZJEŚĆ TĘ ŻABĘ?
Według koncepcji Ogólnomiejskiego Systemu Dróg dla Rowerów, zatwierdzonej
Uchwałą Nr 127/CXLIV/97 Zarządu Miasta z dnia 15.04.1997, w węźle Żaba miało
zbiegać się 5 ścieżek rowerowych (biegnących wzdłuż Starzyńskiego, 11 Listopada,
Odrowąża, Św. Wincentego oraz torów kolejowych).
Domagamy się usunięcia zaistniałego naruszenia prawa. Uważamy, że minimum
przyzwoitości to utworzenie trasy rowerowej z Targówka do Mostu Gdańskiego.
Najprostszym rozwiązaniem wydaje się przeprowadzenie ścieżki istniejącym
tunelem pieszym. Z jednej strony należy go połączyć z gruntową ścieżką
wzdłuż Odrowąża (pomiędzy torami tramwajowymi a murem cmentarza), z drugiej
konieczne jest poszerzenie chodnika po południowej stronie ul.
Starzyńskiego, by zamienić go na ciąg pieszo-rowerowy.