Zatoki? To się leczy – w Perpignan, część XII
Półwyspy pod Pirenejami
Zgodnie z zapowiedzą w dwunastej odsłonie pokazu dobrych praktyk przystankowych przemieścimy się z ostatnio zaprezentowanej Barcelony [zobacz >>>] na drugą stronę Pirenejów do leżącego o 4 godziny drogi pociągiem regionalnym Perpignan.
Dzięki domkniętemu w tym roku połączeniu hiszpańskiej i francuskiej sieci kolei dużych prędkości z Barcelony do Perpignan można też dojechać znacznie szybciej. Podróż pociągami AVE i TGV z przesiadką na nowej stacji Figueres Vilafant zajmuje około półtorej godziny.
Boulevard des Pyrénées
Ten przystanek (Pyrénées na Boulevard des Pyrénées) powstał przez zabudowę części zatoki postojowej. Na pierwszym planie widać dobrze jej dawną granicę wtopioną w asfalt.
To jego widok z przeciwnej strony. Na uwagę zasługuje solidnie wykonany rowek odwadniający wykończony stalowymi obrzeżami i przykryty idealnie wpasowanym, ażurowym i antypoślizgowym elementem wykonanym z żeliwa.
Boulevard des Pyrénées to ulica klasy zbiorczej o przekroju 2×2 pasy. W głębi autobus stojący na omawianym przystanku.
Dla przeciwnego kierunku również dobudowano półwysep jednak bez rowka odwadniającego.
Boulevard Félix Mercader
Kolejny egzemplarz (Mercader przy Boulevard Félix Mercader) okazał się przydatny również wykonawcom remontu
Przez peron poprowadzono tymczasowe obejście zagrodzonego chodnika, nie całkiem komfortowe, ale znacznie bezpieczniejsze niż w przypadku braku peronu.
Avenue Julien Panchot
Następne przykłady pochodzą z ulicy niższej klasy – Avenue Julien Panchot.
Oba przystanki Fossa leżą dokładnie naprzeciw siebie.
Tu widzimy je z przeciwnej strony.
A tu jeszcze dodatkowe inne ujęcie jednego z nich, które stałym czytelnikom naszej witryny na pewno z czymś się kojarzy [zobacz >>>].
Buspasy
Uprzywilejowywanie transportu zbiorowego w Perpignan przejawia się także w postaci buspasów, przy których dodatkowy peron staje się zbędny.
W przeciwieństwie do naszej stolicy – buspasy pełnią również rolę pasów rowerowych.
Dotychczas opisaliśmy
Wady zatok [zobacz >>>]
Lekarstwa na zatokowe schorzenie [zobacz >>>]
Berlin [zobacz >>>]
Oerlinghausen [zobacz >>>]
Wiedeń [zobacz >>>]
Budapeszt [zobacz >>>]
Ateny [zobacz >>>]
Kopenhagę i okolice [zobacz >>>]
Palermo [zobacz >>>]
Dublin [zobacz >>>]
Barcelonę [zobacz >>>]
W artykule wykorzystano zdjęcia i obserwacje z wyjazdu w ramach projektu VOCA [zobacz >>>] realizowanego w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig
i finansowanego ze środków Unii Europejskiej.
© Wszelkie prawa zastrzeżone