Czy trzeba budować estakady, by dostroić światła?
Wprowadzenie
Na wcześniejsze pisma w sprawie świateł dla pieszych w Al. Jerozolimskich [zobacz >>>], ZDM odpowiadał wymijająco lub w ogóle, tłumacząc się odbiorem Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem od wykonawcy. A światła czerwone dla pieszych nadal świeciły się równolegle z czerwonymi dla samochodów, dzięki czemu większość pieszych np. na placu Zawiszy nauczyła się już nie zwracać na nie uwagi (p. wideo poniżej). Trudno im się dziwić, skoro stosowanie się do obecnego ustawienia świateł wymusza pokonywanie każdego z ramion skrzyżowania w dwóch podejściach. Później przyszła zacytowana poniżej odpowiedź:
Pismo Zarządu Dróg Miejskich (ZDM/DTŚO-S/184/09)
W odpowiedzi na pana e-mail w sprawie pl. Zawiszy, Zarząd Dróg Miejskich uprzejmie informuje, że projekt organizacji ruchu został sporządzony według obowiązujących przepisów zawartych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dziennik Ustaw z 2003 r. Nr 220 poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 – zał. nr 3).
W świetle ww. przepisów konsorcjum Siemens, w ramach umowy na zaprojektowanie i budowę Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem obszar I, sporządziło projekty organizacji ruchu zmieniające wcześniejsze sterowanie 2-fazowe na obecnie funkcjonujące sterowanie wielofazowe (m. in. wprowadzając wydzielone pasy i fazy sygnalizacji dla pojazdów skręcających na rondzie w lewo).
W chwili obecnej skrzyżowanie na pl. Zawiszy pracuje większość dnia w stanie przeciążenia. Jakiekolwiek zmiany w programie usprawniające przejście pieszym, bez przebudowy geometrycznej tego węzła, spowodują dalsze pogorszenie warunków ruchu dla innych uczestników ruchu na omawianym skrzyżowaniu.
Zastępca Dyrektora
Michał Trzciński
Pismo do ZDM
W odpowiedzi na pismo ZDM/DTŚO-s/184/09, w którym stwierdzono że
„jakiekolwiek zmiany w programie usprawniające przejście pieszym, bez
przebudowy geometrycznej tego węzła [pl. Zawiszy], spowodują dalsze
pogorszenia warunków ruchu dla innych uczestników ruchu na omawianym
skrzyżowaniu,” proszę o informację odnośnie tego, w jaki sposób
pogorszyłoby warunki ruchu:
a) zlikwidowanie 20-sekundowego opóźnienia w zapalaniu się zielonego
światła dla pieszych po zapaleniu się czerwonego dla samochodów na
wlocie Al. Jerozolimskich na plac od strony placu Starynkiewicza;
b) zlikwidowanie opóźnienia w zapalaniu się zielonego światła dla
pieszych po zapaleniu się czerwonego dla samochodów na wlocie
Grójeckiej na plac;
c) zlikwidowanie opóźnienia w zapalaniu się zielonego światła dla
pieszych na przejściu przez tory tramwajowe między jezdniami
Grójeckiej (obecnie zapalają się znacznie później niż samochody
wjeżdżają na tory, czyli i tak tramwaje nie mogą wjeżdżać na
skrzyżowanie);
d) zlikwidowanie opóźnienia w zapalaniu się zielonego światła dla
pieszych po zapaleniu się czerwonego dla samochodów na wlocie
Towarowej na plac;
e) zlikwidowanie opóźnienia w zapalaniu się zielonego światła dla
pieszych na wylocie Al. Jerozolimskich w stronę pl. Starynkiewicza.
Przyczynia się do niego fakt, że obecnie światło zielone dla
samochodów jadących na wprost pali się przez kilkanaście sekund po
tym, gdy samochody jadące w tym kierunku zjechały ze skrzyżowania, a
dalsze nie wjeżdżają, gdyż mają światło czerwone. Wskazane byłoby
zatem skrócenie zbędnej fazy zielonej do jazdy na wprost.
W przypadku braku przeciwskazań, proszę o skorygowanie ustawień
świateł oraz weryfikację ustawień pozostałych świateł dla pieszych
ustawionych w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Przy
okazji dziękuję za skorygowanie ustawienia świateł dla pieszych na
wlocie ul. Raszyńskiej na plac Zawiszy.
Z poważaniem,
Maciej Sulmicki
Do wiadomości: Zielone Mazowsze.