Wyszków oddany walkowerem
Końca dobiegają prace na budowie północno-wschodniego wlotu drogi ekspresowej S8 do Warszawy. Choć wiadomo już, że nie uda się dotrzymać terminu otwarcia pierwotnie planowanego na lipiec 2017 r., to w perspektywie najbliższych miesięcy „ekspresówka” stanie się przejezdna. Wraz z otwarciem 15-kilometrowego odcinka drogi S8 między Radzyminem a granicą Warszawy nastąpi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Alei Piłsudskiego, przecinającej ścisłe centrum Marek. Po otwarciu nowego odcinka drogi ekspresowej możliwy stanie się bezkolizyjny przejazd samochodem od Wyszkowa do Warszawy.
– Jak tylko uruchomiona zostanie obwodnica Marek, przekonanie ludzi do dojazdów koleją z Wyszkowa do Warszawy będzie bardzo trudne. Wyszkowianie jeszcze chętniej będą wybierali samochody i autobusy
– podkreśla Sebastian Gomółka, prowadzący stronę internetową Stacja Wyszków (
www.stacjawyszkow.kolej.org.pl
).
Mimo masowych dojazdów wyszkowian do pracy w stolicy, oferta Kolei Mazowieckich w tej relacji jest szczątkowa. Między liczącym 27 tys. mieszkańców Wyszkowem a Warszawą kursuje tylko jedno na dobę bezpośrednie połączenie: rano do Warszawy Zachodniej, popołudniu z powrotem (dodatkowo w soboty i niedziele z Wyszkowa do Warszawy Wileńskiej kursuje jeden pociąg popołudniowy). Pozostałe połączenia wymagają przesiadki w Tłuszczu, nierzadko z bieganiem między peronami. – Spośród tak dużych miast leżących w promieniu około 50 km od stolicy, Wyszków kolejowo jest z nią najgorzej skomunikowany
– mówi Gomółka i przypomina, że na początku lat 90. Wyszków dysponował 11 dziennie bezpośrednimi pociągami do Warszawy Wileńskiej. – Porównanie obecnej oferty z rozkładem jazdy z lat 90. wręcz ośmiesza Koleje Mazowieckie, które organizacją połączeń cofnęły się do sytuacji z lat 70., sprzed elektryfikacji linii Tłuszcz – Ostrołęka. Przecież dziś wymagania pasażerów są bardziej zróżnicowane, potrzebne są połączenia bezpośrednie w różnych porach.
Na początku 2017 r. serwis Stacja Wyszków przeprowadził z 335 mieszkańcami Wyszkowa i okolic ankietę na temat oczekiwań co do połączeń kolejowych. 86% osób wskazało, że najbardziej od podróży koleją do Warszawy odpycha ich konieczność przesiadki w Tłuszczu. Dwie trzecie ankietowanych odpowiedziały, że z Wyszkowa bezpośrednie pociągi powinny kursować do Warszawy Wileńskiej, a jedna trzecia opowiedziała się za relacją do Warszawy Zachodniej. Trasa do Warszawy Wileńskiej, choć nie biegnie do ścisłego centrum, zapewnia znacznie szybsze osiągnięcie stolicy. – Pociąg przyspieszony z Wyszkowa do Warszawy Wileńskiej mógłby jechać 55 min. Dworzec Wileński to węzeł kolei z metrem, autobusami i tramwajami, które przecież dojeżdżają w wiele rejonów stolicy
– mówi twórca strony Stacja Wyszków. – Ponadto trasa do Warszawy Wileńskiej, w przeciwieństwie do linii średnicowej do Warszawy Zachodniej, jest mniej podatna na opóźnienia i zakłócenia w ruchu.
W Wyszkowie dużym atutem jest położenie stacji kolejowej w centralnym punkcie miasta. – Wyszków cechuje się jedną z lepszych w Polsce wschodniej lokalizacji dworca kolejowego w przestrzeni miasta
– mówi Sebastian Gomółka. Pisał o tym już w 1897 r. po otwarciu linii kolejowej Tłuszcz – Ostrołęka Kurjer Warszawski
: Najlepiej urządzony dworzec zastaliśmy w Wyszkowie. Przylega on tuż do miasta i o ile wnosić można, ruch na nim będzie bardzo ożywiony. Do dnia onegdajszego Wyszków dawał utrzymanie licznym woźnicom. Z otwarciem kolei przemysł furmański upadnie, co niepomiernie martwi woźniców
.
Tekst pochodzi z dwumiesięcznika Z Biegiem Szyn
(nr 4/90, lipiec-sierpień 2017):
www.zbs.net.pl