Uwagi mieszkańców ws. połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą
Wydział Ochrony Środowiska zamieścił w witrynie Dzielnicy Bielany podsumowujące zestawienie dotychczas zgłoszonych przez mieszkańców uwag dotyczących połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą. Doceniamy to, witamy z zadowoleniem i dziękujemy, zwłaszcza w sytuacji dużej liczby i objętości pism i krótkiego czasu, w jakim przygotowano ten materiał.
Godne pochwały jest też wykorzystanie Internetu do komunikacji ze społeczeństwem, na co mieszkańcy Bielan przez poprzednie kadencje nie mogli się doczekać. Martwa przez lata witryna Bielan ożyła w nowym wcieleniu i zaczyna nadążać za aktualnymi sprawami. To cieszy.
Poniższy materiał pochodzi spod adresu
www.bielany.waw.pl/page/index.php?str=42&id=175
Zestawienie
Zestawienie uwag, które wpłynęły w trakcie prowadzonego postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia o nazwie „Budowa połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą i zapewnienie miejsc postojowych przy Wisłostradzie”.
Zestawienie nie zawiera opisów i uzasadnień, lecz daje obraz jak różne są koncepcje i oczekiwania użytkowników i mieszkańców.
ul. Dewajtis – od ul. Marymonckiej do ul. Kamedulskiej
1. Bezwzględnie, fizycznie zamknąć wjazdu w ul. Dewajtis z ul. Marymonckiej i z ul. Kamedulskiej z chwilą otwarcia nowego połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą.
2. Przekształcić ul. Dewajtis w ciąg pieszo-rowerowy na odcinku od ul. Marymonckiej do nowego połączenia.
3. Uwzględnić w projekcie fizyczne środki uniemożliwiające ruch. Oprócz znaku zakazu konieczne są słupki, szlaban lub wygrodzenia, które zapobiegną wjeżdżaniu samochodem, także obok jezdni.
4. Zamknąć ruch w ul. Dewajtis. Oprócz znaku zakazu konieczne są słupki, szlaban, wygrodzenia lub stała obecność Straży Miejskiej.
5. Zamknąć wjazd w ul. Dewajtis od strony ul. Marymonckiej dla samochodów osobowych i pozostawić wjazd jedynie dla autobusów MZK i służb ratowniczych, mieszkańców oraz pojazdów służbowych instytucji mających siedzibę przy ul. Dewajtis. Przyjąć dla ul. Dewajtis klasę drogi zbiorczej Z.
6. Dopuścić ruch w ul. Dewajtis wyłącznie pojazdami o napędzie elektrycznym.
7. Ograniczyć ruch samochodowy w ul. Dewajtis.
8. Nie poszerzać ulicy Dewajtis na odcinku od UKSW do ul. Marymonckiej.
9. Ograniczyć prywatny ruch samochodowy w ul. Dewajtis i wprowadzić w to miejsce proekologiczne środki transportu.
10. Uzależnić zgodę na realizację przedsięwzięcia od wprowadzenia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zapisu o likwidacji ul. Dewajtis jako drogi publicznej na odcinku ul. Kamedulska – ul. Marymoncka i utworzenie w jej miejscu jedynie ciągu pieszo-rowerowego.
ul. Dewajtis – od ul. Wybrzeże Gdyńskie do ul. Kamedulskiej
1. Uwzględnić w projekcie stworzenie skutecznych ograniczeń liczby samochodów wjeżdżających do z góry ustalonej liczby (nie większej niż obecna pojemność parkingów).
2. Wprowadzić opłaty za wjazd w ul. Dewajtis.
3. Wprowadzić fizyczne środki spowalniające ruch samochodowy do 30 km/h na jezdniach objętych inwestycją i nadać im klasę funkcjonalności D. Zrezygnować z wprowadzenia komunikacji autobusowej z Wisłostrady na ul. Dewajtis.
4. Doprowadzić komunikację autobusową z Wisłostrady do obiektów UKSW przy ul. Dewajtis 5.
5. Utworzyć połączenia komunikacyjne na trasie pl. Wilsona – Wisłostrada – Dewajtis – Marymoncka – Młociny w obu kierunkach i utworzyć przystanki autobusowe na ul. Dewajtis koło obiektów uczelni oraz przy ul. Marymonckiej x ul. Dewajtis. Przyjąć dla ul. Dewajtis klasę drogi zbiorczej Z.
6. Wprowadzić następujące elementy stałej organizacji ruchu na ul. Dewajtis: zakaz używania sygnałów dźwiękowych, obustronny zakaz zatrzymywania się, zakaz ruchu autobusów i pojazdów o masie powyżej 10 ton.
7. Rozpatrzyć połączenie Wisłostrady z parkingiem UKSW poprzez ul. Pergaminów zamiast ul. Dewajtis.
8. Zastosować w maksymalnym stopniu mury oporowe zamiast projektowanych skarp ziemnych.
9. Skrócić kliny włączające jezdnie łącznic do Wisłostrady.
10. Zwiększyć spadek jezdni łącznic co skróci ich długość.
11. Zwęzić projektowaną jezdnię tak. aby nie kolidowała z drzewami.
12. Zmniejszyć szerokość łącznic o co najmniej 1,5 m.
13. Utrzymać jezdnię w dotychczasowym obrysie i obecnej szerokości.
14. Zwęzić pasy ruchu ul. Dewajtis do 2,75 m lub zachować obecną jezdnię dobudowując jedynie chodnik po zachodniej stronie.
15. Poszerzyć jezdnię o 0,8 m w stronę zachodnią, zaprojektować tylko chodnik. rezygnując jednocześnie ze ścieżki rowerowej – rowerzyści będą korzystać z jezdni.
16. Prowadzić nowe łącznice zjazdu i wjazdu na Wisłostradę bez ingerencji w rezerwat.
17. Prowadzić nowe łącznice zjazdu i wjazdu na Wisłostradę bez konieczności wycinki tak dużej liczby drzew i powiększania nasypu.
18. Zwęzić nowobudowane łącznice do 3,5 m, tj. szerokości przewidzianej dla odcinków drogi klasy funkcjonalnej D
19. Wprowadzić zachodnią łącznicę do istniejącej zatoki zamiast prowadzić ją obok.
Parkowanie
1. Uwzględnić w projekcie fizyczne środki uniemożliwiające nielegalne parkowanie w miejscach do tego nieprzeznaczonych – poboczach, trawnikach, alejkach leśnych.
2. Wprowadzić opłaty za parkowanie na publicznych miejscach postojowych pod estakadami. Zwolnić z opłat jedynie pracowników UKSW, WMSD itd. oraz osoby uprawnione imiennie na podstawie odpowiedniego dokumentu (np. inwalidów). Liczba wydanych kart parkingowych nie może przekraczać pojemności parkingów na terenie obiektów przy ul. Dewajtis.
3. Nie dopuścić do tworzenia nowych parkingów przy UKSW, WMSD i parafii.
4. Zaprojektować większą liczbę miejsc parkingowych pod Wisłostradą.
5. Ograniczyć dostępność parkingu pod estakadami tylko do samochodów dojeżdżających do kompleksu przy Dewajtis.
6. Wykonać inne parkingi w otoczeniu Lasu Bielańskiego.
7. Do wykonania parkingu użyć tzw. materiałów przyjaznych środowisku np. ażurowych płyt zamiast asfaltu.
Komunikacja zbiorowa
1. Zrezygnować z wprowadzenia komunikacji autobusowej z Wisłostrady na ul. Dewajtis.
2. Komunikację autobusową poprowadzić Wisłostradą z przystankami w istniejących zatokach.
3. Pętlę autobusową zlokalizować pod Wisłostradą.
4. Doprowadzić komunikację autobusową z Wisłostrady do obiektów UKSW przy ul. Dewajtis 5.
5. Utworzyć połączenia komunikacyjne na trasie pl. Wilsona – Wisłostrada – Dewajtis – Marymoncka – Młociny w obu kierunkach i utworzyć przystanki autobusowe przy ul. Dewajtis obok obiektów uczelni oraz przy ul. Marymonckiej x ul. Dewajtis.
Rowerzyści i piesi
1. Wykonać ciągi piesze wzdłuż ul. Dewajtis od ul. Marymonckiej do Wisłostrady.
2. Zaprojektować chodniki i ścieżki rowerowe tak, by zminimalizować ryzyko kolizji ich użytkowników oraz wchodzenie pieszych na ścieżkę.
3. Zachować obecny przebieg drogi rowerowej przechodzącej pod estakadami – jest bezpieczniejszy i wygodniejszy od projektowanego.
4. Zachować obecny przebieg drogi rowerowej przechodzącej pod estakadami – jest bezpieczniejszy i wygodniejszy od projektowanego. Jednocześnie zaniechać budowy ścieżki wzdłuż nowego odcinka i ograniczyć jej nazbyt powiększoną szerokość.
5. Zrezygnować z dwukierunkowej drogi rowerowej przy chodniku na ul. Dewajtis na rzecz pasów dla rowerów w jezdni.
6. Wykonać bezpieczne i wygodne przejście, skracające dojście od przystanku autobusowego na Wisłostradzie do terenu Uniwersytetu z ul. Pergaminów.
7. Zasugerować uczelni i parafii stworzenie przechowalni i parkingów rowerowych.
8. Zrewidować założenia dotyczące ruchu rowerowego i uzupełnić projekt o dodatkowe rozwiązania wariantowe, w tym ruchu na zasadach ogólnych i pasów dla rowerów w jezdni (w jednym lub obu kierunkach).
9. Poszerzyć jezdnię o 0,8 m w stronę zachodnią, zaprojektować tylko chodnik, rezygnując jednocześnie ze ścieżki rowerowej – rowerzyści będą korzystać z jezdni.