Przegląd działań ZM w roku 2006
Uwaga: poniższe wyliczenie ma charakter jedynie orientacyjny. Zobacz także oficjalną wersję sprawozdania merytorycznego łącznie z raportem finansowym: [zobacz >>>]
Rowery
Dzięki naszym wnioskom (z 2004 r.) i uwagom (tegorocznym) w nowym, uchwalonym w październiku Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy (podstawowy dokument planistycznym, na wiele lat determinujący rozwój stolicy) znalazło się sporo zapisów prorowerowych (od przebiegu ścieżek po podstawowe kryteria, które powinny spełniać trasy rowerowe, i wymóg tworzenia miejsc parkingowych również dla rowerów), obniżono też klasy funkcjonalne ulic wewnątrz obwodnicy śródmiejskiej.
Doprowadziliśmy do usunięcia zakazu ruchu rowerów z ul. Płockiej.
Opracowaliśmy mapę Trasy Rowerowej Polski Egzotycznej, dostępną na witrynie
exoticpoland.info
oraz w formie serii ulotek.
Na zlecenie Urzędu Dzielnicy Ursynów wykonaliśmy inwentaryzację stanu istniejących ścieżek i opracowaliśmy szczegółową koncepcję ich modernizacji oraz dalszego rozwoju.
Po Targówku również Ursynów przestawił się na budowę dróg dla rowerów o nawierzchni bitumicznej. Pierwsza z nich powstała przy ul. Rosoła, kolejne zaprojektowane zostały przy Nowoursynowskiej i Rosnowskiego.
Współorganizowaliśmy z Fundacją Synapsis „Masę na Autyzm” – rajd, w którym udział wzięło 1743 rowerzystów. Dzięki nim udało się pozyskać 100.000 zł na budowę pierwszego w Polsce przedsiębiorstwa społecznego zatrudniającego osoby z autyzmem.
W długi weekend majowy pomogliśmy zorganizować rowerową część Dni Stalowej Woli – masę krytyczną, zabawy i konkursy dla najmłodszych.
Wytrwale zwracaliśmy uwagę na brak rozwiązań rowerowych na modernizowanym odcinku Marszałkowskiej. Wprawdzie nie udało się zmienić spartaczonego projektu przebudowy samej Marszałkowskiej, ale w efekcie opracowana została dokumentacja drogi dla rowerów w równoległej ul. Waryńskiego.
Walczymy o drogę dla rowerów na moście Grota-Roweckiego i Trasie Toruńskiej. W pierwotnym projekcie modernizacji trasy pseudodrogowcy tradycyjnie „zapomnieli” o drogach dla rowerów. W sierpniu, po naszych interwencjach, zwrócili się do projektanta o dorysowanie ścieżek, zastrzegając jednak „możliwość przerwania ciągłości”. Zaangażowaliśmy się w postępowanie administracyjne, by wymóc poprawne rozwiązania rowerowe na całej długości modernizowanej trasy.
Interweniowaliśmy w sprawie wprowadzonego przez ZOM zakazu ruchu rowerów w Lasach Bielańskim i Kabackim. Rada Warszawy
poparła nasze postulaty w formie oficjalnego stanowiska
zwracając się o zniesienie zakazu. W Lesie Kabackim zakaz już został ograniczony do kilku alejek pieszych, batalia o Las Bielański trwa.
Dzięki współpracy z biurem podróży Eagle, regularnie organizowana jest comiesięczna „Masa Turystyczna” – bezpłatne wycieczki w różne rejony Mazowsza. W sumie w różnego rodzaju masowych przejazdach rowerowych (dziennych, nocnych i turystycznych) w 2006 r. udział wzięło ponad 15.000 osób.
Zachęciliśmy Straż Miejską do zwiększenia liczby patroli rowerowych.
Zainicjowaliśmy akcję Wydepcz sobie ścieżkę
, by zwrócić uwagę władz miasta na skalę problemów rowerowych. Wspólnie przekonaliśmy się, że wspólne i konsekwentne wydeptywanie bywa skuteczne. Powołany został pełnomocnik prezydenta d/s rozwoju transportu rowerowego, również w Zarządzie Dróg Miejskich jeden z pracowników oddelegowany został tylko i wyłącznie do zajmowania się tematyką ścieżek rowerowych. Zrealizowano już część zgłoszonych w ramach akcji prostych postulatów utrzymaniowych, dla bardziej skomplikowanych opracowywane są projekty techniczne.
Przygotowaliśmy projekt rowerowej mapy Bielan. Mapa wydana została przez Urząd Dzielnicy z okazji Bielańskiego Pikniku Rowerowego.
Przed wyborami samorządowymi przypominaliśmy, że rowerzyści również głosują. Efektem była najbardziej zroweryzowana kampania wyborcza w dziejach miasta stołecznego Warszawy. Kandydaci wsiadali na rower, pojawiali się na Masach Krytycznych, powoływali pełnomocników rowerowych. Warto zwrócić uwagę na obszerny rowerowy rozdział w programie zwycięskiej partii – i rozliczać nową panią prezydent oraz radnych z jego realizacji.
Przeprowadziliśmy 20 lekcji w stołecznych liceach na tematy okołorowerowe, w tym terenowe zajęcia „Bezpiecznie na rowerze”.
Braliśmy udział w ok. 20 posiedzieniach Rady Technicznej ZDM i spotkaniach u Inżyniera Ruchu, proponując korekty rozwiązań rowerowych w projektowanych inwestycjach (a czasem nawet rezygnację z wydzielonych dróg dla rowerów) – m.in. na Broniewskiego, Marymonckiej, Ogólnej, Słodowiec, Słowackiego, Kleszczowej, Modlińskiej, Al. Wilanowskiej, Sobieskiego Bis, Osmańczyka, Nowoursynowskiej, Rosoła, Nowokabackiej, Waryńskiego, Nowozabranieckiej, Regulskiej, Puławskiej… Efekty, miejmy nadzieję, zobaczymy za 2-3 lata.
Po 4 latach systematycznych zabiegów przełamaliśmy niechęć stołecznych urzędników do kontrapasów rowerowych. Pionierski kontrapas wytyczony został w ulicach Oboźna i Dynasy, legalizując dogodny zjazd z Uniwersytetu do Podskarpowej Ścieżki Rowerowej.
Kolej
W konsorcjum z Politechniką Krakowską opracowaliśmy na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego projekt Lekkiej Kolei Miejskiej dla aglomeracji śląskiej. Obecnie trwają starania o pozyskanie funduszy unijnych na jego realizację.
Na zamówienie innego Urzędu Marszałkowskiego opracowaliśmy projekt docelowego rozkładu jazdy pociągów regionalnych w województwie łódzkim.
Kontynuowaliśmy działalność Biura Koordynacji Komunikacji Kolejowej w województwie opolskim. Warto wymienić chociażby akcję promocyjną w miejscowościach Komprachcice i Chmielowice, która przyniosła skokowy przyrost liczby pasażerów na linii Nysa – Opole. Niestety, wprowadzony w grudniu rozkład jazdy nie do końca odzwierciedla prace BKKK, gdyż nowe władze województwa wolą słuchać PKP niż niezależnych ekspertów.
Zorganizowaliśmy konferencję dla samorządów pt. Zarządzanie pasażerskim transportem kolejowym
, prezentującą metodologię nadzoru nad wydatkowaniem środków na kolej regionalną oraz przykłady dobrej praktyki.
Wydaliśmy pięć obszernych raportów na temat różnych aspektów finansowania kolei w Polsce – od dotacji samorządowych do przewozów regionalnych poprzez unijne finansowanie inwestycji infrastrukturalnych po efektywność wykorzystania taboru. Jeden z nich stał się podstawą do przeprowadzenia kontroli przez NIK.
Interweniowaliśmy w sprawie braku środków na projekty kolejowe w Programie Operacyjnym „Rozwój Polski Wschodniej” oraz w sprawie mało efektywnego doboru projektów inwestycyjnych w Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko”.
Inne
Opracowaliśmy raport na temat recyklingu w Warszawie, wskazujący główne problemy oraz szereg działań techniczno-organizacyjnych, które pozwoliłyby usprawnić gospodarkę odpadami w stolicy. Publikacje poświęcone raportowi ukazały się na łamach dwóch czasopism, trzecia jest w przygotowaniu.
Dzięki współpracy ze Strażą Miejską i radnymi Bielan, udało się ograniczyć zjawisko parkowania samochodów na terenie Rezerwatu Las Bielański (na ul. Dewajtis wprowadzono zakaz zatrzymywania). Biorąc udział w licznych komisjach nakłoniliśmy władze do zajęcia się sprawą alternatywnego dojazdu do UKSW. W efekcie powstał zarys koncepcji
skomunikowania ul. Dewajtis z Wisłostradą, wkrótce ma być rozpisany przetarg na projekt.
Wywalczyliśmy nowe przystanki dla linii 197 w rejonie Czystego, dzięki czemu znacznie poprawiła się tam jej użyteczność (samą linię uruchomiono również na
skutek naszych starań).
Reaktywowaliśmy Koalicję Lanckorońską – sieć organizacji (obecnie 15) z całej Polski, działających na rzecz zrównoważonego transportu.
Zorganizowaliśmy dwa szkolenia warsztatowe dla członków Koalicji: podczas spotkania założycielskiego – z udziału społecznego w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska; podczas spotkania generalnego w listopadzie – z systemów Bike and Ride oraz komunikacji społecznej.
Wydaliśmy 4 numery „Zielonego Światła”, kwartalnika Centrum Zrównoważonego Transportu. Tematy przewodnie poszczególnych numerów to Dotacje do przewozów regionalnych, Konsultacje społeczne, Fundusze unijne 2007-2013 oraz Zarządzanie pasażerskim transportem kolejowym.
Wydaliśmy broszury „Wpływ transportu na środowisko i zdrowie ludzi” i „Udział społeczeństwa w postępowaniach dotyczących przedsięwzięć wymagających OOŚ, w tym inwestycji drogowych” oraz mapę potencjalnych konfliktów sieci dróg krajowych i autostrad z obszarami Natura 2000 w Polsce. Publikacje te rozeszły się błyskawicznie wśród organizacji pozarządowych i grup mieszkańców w całej Polsce.
By wesprzeć działania na rzecz ratowania doliny Rospudy, zorganizowaliśmy we współpracy z Greenpeace i Obywatelem „Pociąg dla Rospudy”. W wyprawie do Augustowa udział wzięło ok. 300 osób, demonstrując zainteresowanie i poparcie dla ochrony Rospudy.
Więcej o działaniach podejmowanych w ramach Koalicji Lanckorońskiej – w sprawozdaniu z projektu inicjującego jej powstanie: [zobacz >>>].