Przegląd działań ZM w roku 2007
Z okazji Nowego Roku postaraliśmy się podsumować działania ZM w minionym roku 2007. Zapraszamy do lektury!
Rowery
Audyt rowerowy. W ciągu roku opiniowaliśmy ok. 50 projektów budowy lub modernizacji ścieżek rowerowych i ulic w Warszawie i Legionowie. Na Radach Technicznych ZDM, spotkaniach u Inżyniera Ruchu, u Pełnomocnika prezydenta, w Urzędach Dzielnic, w biurach projektowych i na wizjach lokalnych w terenie (w sumie ponad 70 spotkań, średnio 1–2 tygodniowo) walczyliśmy o lepsze warunki dla ruchu rowerowego. Wnioski i uwagi dotyczyły zarówno ogółu — sensowności planowanych dróg dla rowerów i zakresu robót, jak i szczegółu — promieni łuków, widoczności czy oznakowania. Parę przykładów: [zobacz >>>], [zobacz >>>], [zobacz >>>], [zobacz >>>],[zobacz >>>], [zobacz >>>], [zobacz >>>], [zobacz >>>], [zobacz >>>], [zobacz >>>]…
Nawierzchnia dróg rowerowych. W efekcie naszej skargi do Prezydenta M.St. Warszawy [zobacz >>>] oraz interpelacji radnego Bartosza Dominiaka, 25 kwietnia 2007 r. wydane zostało zarządzenie Nr 380/2007 Prezydenta miasta stołecznego Warszawy w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej, które ustaliło m.in. Budowa dróg dla rowerów winna odbywać się w technologii nawierzchni asfaltowej.
[zobacz >>>] Pierwsze efekty widoczne są już przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz przy ul. Marymonckiej [zobacz >>>].
Parkowanie rowerów. Na strzeżonych parkingach Park&Ride zainstalowane zostały wzorcowe stojaki rowerowe [zobacz >>>]. Przy okazji Masy Powstańczej nowe miejsca parkingowe pojawiły się także do Muzeum Powstania Warszawskiego [zobacz >>>]. Uruchomiony został pilotażowy projekt parkingów rowerowych w dzielnicy Śródmieście — już pojawiło się ok. 20 stojaków, a na wiosnę 2008 r., na podstawie zebranych zgłoszeń rowerzystów, zamontowane ma być w sumie 100 sztuk [zobacz >>>]. Interweniowaliśmy także w sprawie niefunkcjonalnych stojaków na odnowionym Krakowskim Przedmieściu [zobacz >>>] oraz pomogliśmy przeprowadzić i nagłośnić ankietę w sprawie parkingów rowerowych na SGGW [zobacz >>>].
Konwencja Wiedeńska o Ruchu Drogowym. Zgłosiliśmy do Rzecznika Praw Obywatelskich wniosek o zaskarżenie do Trybunału Konstytucyjnego dyskryminującej rowerzystów nowelizacji Prawa o ruchu drogowym z 2001 r. [zobacz >>>] Sprawa w toku.
Pasy rowerowe. Zainicjowaliśmy działania na rzecz wytyczania pasów dla rowerów na jezdniach wybranych ulic w Warszawie [zobacz >>>]. Po długich bojach opracowane zostały projekty pasów w pięciu pilotażowych lokalizacjach, które — miejmy nadzieję — zostaną zrealizowane w 2008 r.
Rower w lesie. Po Lesie Kabackim, również w Lesie Bielańskim zalegalizowano ruch rowerów na wyznaczonych trasach [zobacz >>>].
Stop niedbalcom drogowym. Seria akcji na rzecz poprawnego oznakowania i utrzymania dróg rowerowych. Efekty: renowacja oznakowania poziomego na większości warszawskich ścieżek, obniżenie kilkunastu krawężników i załatanie kilkunastu dziur [zobacz >>>], poprawa oznakowania i projekt modernizacji ścieżki przy ul. Podleśnej [zobacz >>>], oznakowanie przejazdów wokół ronda Radosława [zobacz >>>], wytyczenie objazdu na czas remontu estakad bielańskich. Kontrola Inżyniera Ruchu potwierdziła zgłoszone przez nas nieprawidłowości przy budowie metra [zobacz >>>].
Mapa bezpieczeństwa ruchu rowerowego. Na podstawie danych o ponad 500 wypadkach i kolizjach z udziałem rowerzystów, do których doszło w Warszawie w ciągu ostatnich 3 lat, przeanalizowaliśmy miejsca, uczestników, przyczyny i skutki typowych zdarzeń, obalając przy okazji kilka stereotypów na temat ruchu rowerowego. To pierwszy tak szczegółowy i obszerny raport tego typu w Polsce, który daje merytoryczne podstawy do działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu rowerowego [zobacz >>>].
Wołomin. Na zamówienie Urzędu Miasta i Gminy opracowaliśmy Koncepcję rozwoju sieci tras rowerowych w Gminie Wołomin na lata 2007-2013 r.
. Gotowa jest już wersja robocza, najbliższe 3 miesiące przeznaczyliśmy na konsultacje społeczne i dopracowanie koncepcji.
Przejazdy i imprezy rowerowe. Comiesięczna Warszawska Masa Krytyczna [zobacz >>>], Masa na Autyzm (we współpracy z Fundacją Synapsis) [zobacz >>>], Masa Powstańcza (we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego) [zobacz >>>], Praski Piknik Rowerowy (we współpracy z Praską Grupą Rowerową). W sumie w różnego rodzaju masowych przejazdach rowerowych w 2007 r. udział wzięło ok. 15.000 osób. Z ciekawostek warto odnotować występ na żywo pianisty jazzowego podczas przejazdu masy wrześniowej [zobacz >>>].
Budżet 2008. Dwukrotnie zwiększono środki przeznaczone w budżecie m.st. Warszawy na budowę ścieżek rowerowych (z 4 do 8 mln zł). Odpowiednio zwiększone zostały także kwoty zapisane na ten cel w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.
Transport miejski
Most Śląsko-Dąbrowski. Lata starań uwieńczone sukcesem [zobacz >>>] [zobacz >>>] — wydzielono wreszcie torowisko tramwajowe na Trasie W-Z.
Park&Ride. Przestrzegaliśmy władze miasta przed topieniem kolejnych 50 milionów w kolejny nieprzemyślany, źle przygotowany projekt parkingów przesiadkowych [zobacz >>>]. Częściowy sukces — zmniejszenie liczby planowanych parkingów z 9 do 7.
Szybka Kolej Miejska. Poprawa informacji dla podróżnych, korekty linii autobusowych tak by ułatwić przesiadki z/na kolej.
Metro. Opracowaliśmy propozycję przyśpieszenia budowy wschodniego odcinka II linii metra oraz lepszego jego skomunikowania z przyszłym systemem SKM [zobacz >>>]. Propozycja jest obecnie rozważana jako jeden z wariantów w ramach prowadzonych prac studialnych.
Dworzec Gdański. Działania na rzecz poprawy funkcjonalności węzła przesiadkowego w rejonie Dworca Gdańskiego. Projekt przebudowy ulicy Andersa podlega Ocenie Oddziaływania na Środowisko. [zobacz >>>]
Budżet 2008. Walka o środki na rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej oraz linii tramwajowych w budżecie Warszawy na rok 2008 oraz Wieloletnim Planie Inwestycyjnym [zobacz >>>].
Kolej
Interwencje Społecznego Rzecznika Niezmotoryzowanych:
– Linia E65. Wnioski do modernizacji stacji Legionowo [zobacz >>>] oraz projektów wiaduktów w Warszawie.
– Przewozy międzywojewódzkie. Propozycje skrócenia czasów jazdy (poprzez szersze wykorzystanie tzw. torów niewłaściwych) [zobacz >>>] oraz korekt tras w ofercie przewozów międzywojewódzkich [zobacz >>>].
– PO Infrastruktura i Środowisko. Zmiany indykatywnej listy do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 w zakresie projektów kolejowych, w szczególności dodanie do listy modernizacji bardzo obciążonej linii Katowice – Kraków [zobacz >>>].
– Taryfa kolejowa. W efekcie wniosku złożonego w ubiegłym roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Transportu Kolejowego (UTK) ma usunąć niekorzystne dla pasażerów nieprawidłowości w naliczaniu odległości taryfowych [zobacz >>>].
– Radom. Nowe przystanki kolejowe w Radomiu w projekcie modernizacji linii kolejowej (inicjatywa Kocham Radom) [zobacz >>>].
– Opole. Poprawa rozkładów jazdy w województwie opolskim.
– Warszawa — Łódź. Obniżenie stawek opłaty za przejazd linią kolejową Warszawa – Łódź.
Opracowania na zamówienie samorządów:
– Badania frekwencji — Krotoszyn.
– Plan połączeń regionalnych dla Wielkopolski.
– Koncepcja rewitalizacji przewozów kolejowych na linii Piła — Wałcz z wykonaniem analizy otoczenia konkurencyjnego przewozów pasażerskich na ww. trasie
[zobacz >>>].
Turystyka
Trasa Rowerowa Polski Egzotycznej. Prowadzona przez nas w zeszłym roku promocja Trasy Rowerowej Polski Egzotycznej przyniosła nieoczekiwany skutek w postaci wpisania do Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej
50 mln euro na infrastrukturę rowerową. W ministerialnej prezentacji programu nasza koncepcja budowy tras rowerowych wskazana jest jako przykładowa.
Puszcza Białowieska. W ramach współpracy z WWF Polska przy tworzeniu nowej koncepcji rozwoju turystyki rowerowej w rejonie Puszczy Białowieskiej przeprowadziliśmy pomiary ruchu rowerowego [zobacz >>>] oraz ankietę wśród turystów [zobacz >>>]. Braliśmy także aktywny udział w dwóch seminariach turystyczno-rowerowych w powiecie hajnowskim.
Mazowsze. Udział w tworzeniu ,,Strategii rozwoju turystyki w województwie mazowieckim na lata 2007-2013”, w tym obszerne uzupełnienie diagnozy potencjału turystycznego województwa mazowieckiego [zobacz >>>].
Turyści na tory! Mapa atrakcji kolejowych w Polsce i promocja oferty turystycznej kolei wąskotorowych i drezynowych [zobacz >>>].
Odpady
– Monitoring gospodarki odpadami w Warszawie i okolicach w ramach projektu Fundacji Wspierania Inicjatyw Ekologicznych pt. ,,Społeczny monitoring gospodarki odpadami komunalnymi i poużytkowymi” [zobacz >>>]. Raporty ,,Monitoring sklepów ze sprzętem elektrycznym i elektronicznym pod kątem przestrzegania ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym” [zobacz >>>] oraz ,,Monitoring sklepów wielkopowierzchniowych pod kątem przestrzegania obowiązku posiadania ogólnodostępnych urządzeń do selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych” [zobacz >>>].
– Monitoring nieprawidłowości w usuwaniu i recyklingu odpadów surowcowych.
– Udział w pracach Warszawskiego Okrągłego Stołu Odpadowego, zarówno w podstoliku ,,edukacyjnym” jak i ,,systemowym”.
– Uwagi do indykatywnego wykazu indywidualnych projektów dużych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-13 w zakresie gospodarki odpadami. [zobacz >>>]
– Projekt Eko-torba. Spoty radiowe (108 emisji w trzech rozgłośniach radiowych [zobacz >>>]), happening nagłasniający problem [zobacz >>>]. W przygotowaniu strona internetowa z poradami.
Zieleń
Las Bielański. Kontynuujemy walkę z nielegalnym parkowaniem na terenie rezerwatu. Duży sukces odnieśliśmy w Niedzielę Palmową, kiedy na ul. Dewajtis nie parkował w czasie głównej mszy żaden samochód (rok wcześniej nielegalnie parkujących było kilkuset). W tym dniu aktywnie wsparły nas OTOP i REFA organizując spacery ornitologiczne i przyrodnicze po rezerwacie. [zobacz >>>].
Staramy się o wygrodzenia, które odciążyłyby nieco Straż Miejską od wystawiania mandatów [zobacz >>>]. W efekcie naszych interwencji umieszczono tablice przypominające o zakazie palenia ognisk w miejscu, gdzie zakaz ten był często łamany. Naruszenie przez dewelopera granic rezerwatu podczas budowy osiedla przy Tczewskiej zgłoszone zostały do prokuratury [zobacz >>>]. Aktywnie zachęcaliśmy do udziału w postępowaniu administracyjnym w/s połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą [zobacz >>>], w efekcie kilkadziesiąt osób złożyło własne uwagi, a około 200 włączyło się popierając postulaty ZM [zobacz >>>]. Obecnie trwa przygotowywanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W ramach działań informacyjnych przeprowadziliśmy wywiad z
prof. Maciejem Luniakiem [zobacz >>>], który znalazł uznanie i miał aż trzy przedruki: w Stolicy, Naszych Bielanach i Gazecie Żoliborza i Bielan.
Kontynuacja działań w obronie doliny Rospudy [zobacz >>>].
Managing urban green together. Projekt dofinansowany przez Ambasadę Holenderską, wydanie raportu nt. terenów zielonych w Warszawie, spotkania z urzędnikami, współpraca z holenderskim ekologiem.
Wisła. Udział w pracach Komisji ds. Warszawskiego Odcinka Wisły. Uwagi do koncepcji programowo – przestrzennej Wiślanego Parku Przyrodniczego.
Park Wiśniewo. Wspieraliśmy mieszkańców zaniepokojonych planami inwestycji mieszkaniowej na terenie Parku Wiśniewo. Sprawą udało się zainteresować media i radnych.
Kabaty. W efekcie uwag złożonych w 2006 r. do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego [zobacz >>>] w projekcie planu zagospodarowania przestrzennego uwzględniona została wolna od zabudowy strefa buforowa między Lasem Kabackim a ul. Kabacką.
Drzewa przydrożne. Wspólne ze Stowarzyszeniem na rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego Mazur ,,Sadyba” wystąpienie w sprawie nasilającej się w całym kraju wycince drzew przydrożnych.
Inne
Podróże intermodalne. Przystąpiliśmy do międzynarodowego projektu naukowo-wdrożeniowego LINK — Europejskie Forum Pasażerskich Podróży Multimodalnych. Jako Punkt Kontaktowy na Polskę jesteśmy odpowiedzialni za kontakty z krajowymi instytucjami oraz kompletowanie danych na temat intermodalności w Polsce. [zobacz >>>]
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Wnioski do oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji indykatywnego wykazu dużych projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. [zobacz >>>]
Konwencja z Aarhus. Wnioski do raportu krajowego z realizacji postanowień Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska. [zobacz >>>]
Most Grota. Wojewódzki Sąd Administracyjny podzielił nasze zastrzeżenia co do niewystarczającej ochrony przed hałasem i braku analizy przepustowości łącznic w planach poszerzania trasy AK [zobacz >>>]. Przy okazji inwestor zrealizował inny z naszych postulatów — projekt został uzupełniony o drogę rowerową na całej długości trasy AK, czemu początkowo drogowcy byli bardzo niechętni [zobacz >>>].
Ekologiczne Euro 2012. Nasza propozycja strategii ,,zazielenienia” Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 [zobacz >>>] uzyskała poparcie Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Koalicja Lanckorońska powiększyła się o 5 organizacji:
lanckoronska.eu
Plany zagospodarowania przestrzennego. Złożyliśmy wnioski do dwóch oraz uwagi do pięciu planów zagospodarowania przestrzennego w różnych dzielnicach Warszawy.
Powietrze dla Warszawy. Obszerne uwagi i wnioski do projektu programu ochrony powietrza dla aglomeracji warszawskiej [zobacz >>>].
Publikacje
www.zm.org.pl Ponad 400 nowych artykułów w naszej witrynie internetowej. Odnotowaliśmy ok. 430 tys. wizyt. Co miesiąc odwiedza nas 20-30 tys. unikatowych gości.
www.zm.org.pl
forum.zm.org.pl W ciągu roku na forum zarejestrowało się 140 użytkowników, którzy napisali w sumie 2400 postów.
forum.zm.org.pl
Wydepcz sobie ścieżkę! Internetowy poradnik dla zainteresowanych poprawą infrastruktury rowerowej:
rower.zm.org.pl
Jak nie zmarnować pieniędzy na drogę rowerową. Obficie ilustrowany poradnik dla urzędników, radnych i projektantów, przedstawiający wymogi, które powinna spełniać infrastruktura rowerowa.
Liczne naklejki rowerowe.
Zielone Światło. 4 nowe numery, tematy przewodnie: Uspokojenie ruchu, Turyści na tory, Mistrzostwa Euro 2012, Intermodalność. [zobacz >>>]
Udział w konferencjach i seminariach
Z referatami:
– Seminarium ,,Puszcza dla rowerów”. Siemianówka, powiat hajnowski, 2007.05.26-27. Referaty: ,,Turystyka rowerowa w Europie i w Polsce” oraz ,,Turystyka rowerowa w regionie Puszczy Białowieskiej” (AB).
– Seminarium ,,Rowerem w przyszłość”. Urząd Dzielnicy Żoliborz, 2007.03.29. [zobacz >>>] Prezentacje: ,,Po co rower?” (AB) oraz ,,Główne problemy rowerowe Żoliborza i Bielan” (MJ).
– Seminarium ,,Społeczny monitoring gospodarki odpadami komunalnymi i poużytkowymi”. Osieczany k. Myślenic, 2007.10.15-17. Referat na temat gospodarki odpadami w Warszawie (MŻ).
– Wizyta Koordynatora ds. Transportu Rowerowego Departamentu Rozwoju Miejskiego Hagi. Warszawa, 2007.12.03-06. [zobacz >>>] Prezentacja ,,Problemy infrastruktury rowerowej w Warszawie” (MJ) na seminarium w Ratuszu (2007.12.05) z udziałem burmistrzów i radnych dzielnic, dyrektorów zarządów i przewodniczących komisji Rady Warszawy, organizacja wizji lokalnej i spotkania z rowerzystami w siedzibie ZM.
– II Konferencja Naukowo-Techniczna Miasto i Transport 2007 pt. ,,Miasto przyjazne pieszym i rowerzystom”. Politechnika Warszawska, 2007.12.06. [zobacz >>>] Prezentacja ,,Jak tworzyć dobrą infrastrukturę rowerową” (AB).
– Warsztaty na temat strategii rozwoju ruchu rowerowego dla powiatu tarnogórskiego. Tarnowskie Góry, 2007.12.11-12. [zobacz >>>] Prezentacje pt. ,,Planowanie systemów tras rowerowych – współpraca z samorządem lokalnym” oraz ,,Zbieranie i analiza danych koniecznych do skutecznego planowania systemów transportu rowerowego” (AB).
Poza tym:
– ,,Monitorowanie i prognozowanie (Foresight) priorytetowych innowacyjnych technologii dla zrównoważonego rozwoju województwa mazowieckiego”. Udział w charakterze eksperta w obszarze ,,Infrastruktura” (AB, WS).
– Wizyta studyjna białoruskich partnerów projektu ,,Puszcza dla rowerów”. Hajnówka, 2007.04.
– Seminarium ,,Pielęgnacja terenów zieleni miejskiej”. SGGW Warszawa, 2007.04.26.
– Jak skutecznie uczestniczyć w postępowaniach administracyjnych związanych z realizacją inwestycji zagrażających środowisku. Osieczany k. Myślenic, 2007.06.
– Spotkanie prezentujące wyniki badań zrealizowanych w projekcie ,,Monitorowanie i prognozowanie (Foresight) priorytetowych, innowacyjnych technologii dla zrównoważonego rozwoju województwa mazowieckiego” w obszarach: Ekologia oraz Technologie na rzecz ochrony środowiska. Pułtusk, 2007.10.24.
– Spotkanie Generalne Koalicji Lanckorońskiej. Kraków, 2007.09.08-10. W ramach spotkania m.in. szkolenie na temat promowania transportu publicznego w ruchu ulicznym. [zobacz >>>]
– Targi Funduszu Inicjatyw Obywatelskich i konferencja podsumowująca realizację programu w latach 2005-2007. Warszawa, 2007.11.29.
– V Międzynarodowa Konferencja Naukowej TRANSMEC pt. ,,Polski Transport w 2007 roku”. Politechnika Śląska, 2007.12.14.
Przynależność do sieci
LINK – The European Forum on Intermodal Passenger Travel
linkforum.eu
Miasta dla Rowerów
rowery.org.pl
Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu
lanckoronska.eu
Koalicja Klimatyczna – porozumienie organizacji pozarządowych współpracujących w dziedzinie ochrony klimatu
pke-om.most.org.pl/koalicja.htm
Nagrody
Nagroda Miasta Stołecznego Warszawy, przyznana uchwałą Nr XI/350/2007 Rady m.st. Warszawy z dnia 14 czerwca 2007 r. za całokształt działalności. [zobacz >>>]
I miejsce w konkursie Orlen Bezpieczne Drogi w kategorii lokalnych inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego dla Warszawskiej Masy Krytycznej. [zobacz >>>]
II miejsce Marcina Jackowskiego w konkursie fotograficznym ,,Warszawa pozarządowa w obiektywie” — za zdjęcia z naszych akcji rowerowych. [zobacz >>>]
Nagroda Ministra Infrastruktury dla Macieja Sulmickiego za najlepszą pracę licencjacką z dziedziny ,,Transport” w roku akademickim 2006/2007. [zobacz >>>]
Znaleźliśmy się na liście 50 Wawoaktywnych dziennika ,,Życie Warszawy” — Dzięki nim zmienia się miasto, a przestrzeń Warszawy wypełnia się pozytywnymi wibracjami i dobrą energią.