Przegląd działań ZM w roku 2008
Z okazji (Chińskiego) Nowego Roku postaraliśmy się podsumować działania ZM w minionym roku 2008, z podziałem na prowadzone projekty i kampanie. Zapraszamy do lektury, a po jej zakończeniu – do wypełnienia ankiety na temat najważniejszych sukcesów [zobacz >>>].
Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych
W 2008 r. działania Rzecznika koncentrowały się na komunikacji pieszej, rowerowej i publicznej w aglomeracji warszawskiej. Środki realizacji głównego celu – poprawy warunków dla ruchu niezmotoryzowanego – podzieliliśmy na trzy podprojekty, różniące się adresatem i formami działań: rzecznictwo, aktywizacja niezmotoryzowanych i popularyzacja dobrej praktyki.
Odrębnie wyróżniliśmy kontynuowane działania z lat ubiegłych na poziomie ogólnopolskim, zmierzające do racjonalnego wydatkowania środków budżetowych, zmian w przepisach i organizacyjnych.
Strona Rzecznika:
rzecznik.zm.org.pl
Poprawa warunków dla ruchu pieszego, rowerowego i komunikacji publicznej w Warszawie
Rzecznictwo na rzecz niezmotoryzowanych
Opis projektu:
Podstawowa formą działania Rzecznika były pisma do instytucji odpowiedzialnych za transport zbiorowy, infrastrukturę pieszą i rowerową. Były wśród nich liczne wystąpienia interwencyjne, ale też opinie ws. powstających na zlecenie miasta opracowań, opracowania własne i propozycje rozwiązań systemowych.
Interwencje dotyczyły przede wszystkim utrudnień na chodnikach, drogach rowerowych i przystankach, takich jak np. zły stan nawierzchni, obiekty w skrajni, nielegalne parkowanie. W szczególnie drastycznych przypadkach niezgodności z przepisami występowaliśmy do nadzoru budowlanego. Postanowienie WINB potwierdziło zarzuty np. wobec parkingów przy ul. Rudnickiego, które od 5 lat funkcjonowały nielegalnie [zobacz >>>].
Zgodnie z naszymi propozycjami systemowymi, Urząd Miasta zamówił m.in. opracowanie oczekiwanych od lat standardów infrastruktury rowerowej oraz projektu modernizacji popularnego rowerowego Szlaku Wisły. Po 5 latach od zainicjowania przez nas planu łączenia istniejących odcinków ścieżek rowerowych w dłuższe trasy realizacji doczekały się pierwsze projekty z tego cyklu – m.in. przy Broniewskiego i w rejonie Słodowca.
Systematycznie braliśmy udział w spotkaniach i wizjach lokalnych dotyczących projektów budowy lub modernizacji ulic na różnych etapach ich powstawania. Łącznie odbyliśmy ponad 150 spotkań (średnio 3 tygodniowo!) z urzędnikami i projektantami [zobacz >>>]. Zgłaszane podczas spotkań nasze wnioski i uwagi dotyczyły zarówno ogółu – zakresu robót (np. czy w ogóle potrzebna jest planowana droga dla rowerów), jak i szczegółów (np. lokalizacji przystanków, promieni łuków, widoczności czy oznakowania).
Dużo uwagi poświęciliśmy też węzłom przesiadkowym komunikacji publicznej – lokalizacji przystanków, informacji dla podróżnych, odległości przejścia pomiędzy przystankami.
Rezultaty:
– Zmiany w 32 projektach drogowych, w tym złamanie wieloletniego oporu instytucji miejskich do poprawienia projektu wiaduktu ul.Andersa [zobacz >>>].
– Połączenie dróg rowerowych w ul. Broniewskiego i w al.Jana Pawła II, węzeł dróg rowerowych na Słodowcu.
– Nawierzchnia asfaltowa na 7 nowych ścieżkach rowerowych, aktualizacja zarządzenia prezydenta Warszawy w tej sprawie.
– Wzorcowe realizacje włączenia drogi rowerowej w jezdnię w ul. Puławskiej [zobacz >>>] i Ogólnej.
– Zawiązanie Porozumienia Gmin i Dzielnic ds. Komunikacji Rowerowej Północnego Mazowsza, wspólne wystąpienie do GDDKiA ws. ścieżek rowerowych wzdłuż Trasy AK [zobacz >>>].
– Likwidacja nielegalnych parkingów przy ul. Rudnickiego, które uniemożliwiały dokończenie ścieżki rowerowej.
– Uwagi do projektu Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy [zobacz >>>].
– Uwagi do planów modernizacji 3 linii kolejowych.
– Ok. 100 interwencji w sprawach bieżących.
– Korekty sygnalizacji świetlnej na 10 skrzyżowaniach, wygrodzenia zapobiegające nielegalnemu parkowaniu w 12 miejscach, 3 korekty geometrii drogi rowerowej, kilkanaście obniżonych krawężników.
– Uruchomienie przystanków autobusowych na ul. Słowackiego nad Trasą AK [zobacz >>>].
– Szeroko cytowany raport na temat funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego [zobacz >>>].
– Wykorzystanie przez Tramwaje Warszawskie naszych wniosków w programie funkcjonalno-użytkowym przebudowy linii tramwajowej na trasie W-Z na odcinku od pl. Bankowego do Jagiellońskiej [zobacz >>>].
– Dopuszczenie przewozu rowerów w windzie na plac Zamkowy.
– Renowacja i poszerzenie Szlaku Wisły przy estakadach bielańskich [zobacz >>>].
– Wytyczne do planowania, projektowania i utrzymania dróg rowerowych w m. st. Warszawie
[zobacz >>>].
– Studium modernizacji Szlaku Wisły
.
Aktywizacja niezmotoryzowanych
Aktywizacja niezmotoryzowanych
Opis projektu:
Poza rzecznictwem przed urzędami, istotną częścią projektu było zachęcanie niezmotoryzowanych do samodzielnego upominania się o przysługujące im prawa. Przedstawialiśmy gotowe wzorce postępowania w przypadku często powtarzających się problemów (np. wystające krawężniki, nielegalne parkowanie), a jednocześnie udzielaliśmy porad w konkretnych przypadkach.
Kontynuowaliśmy współpracę z dzielnicą Śródmieście ws. zgłaszania lokalizacji, w których powinny pojawić się stojaki rowerowe. Zorganizowaliśmy też dwie akcje zbierania zgłoszeń od mieszkańców wspólnie z Życiem Warszawy: Suchą Stopą (przejścia dla pieszych, na których tworzą się kałuże) oraz Kolej nie musi dzielić (przejścia przez tory kolejowe [zobacz >>>]).
Rezultaty:
– Stoiska na imprezach plenerowych – m.in. Dzień Ziemi, Dni Transportu Publicznego, Europejski Dzień bez Samochodu.
– 120 pism z wnioskami zebranych podczas Dnia Ziemi [zobacz >>>].
– Ok. 150 pism mieszkańców do urzędów przesłanych do wiadomości ZM.
– Kilkadziesiąt wystąpień Rzecznika skonsultowanych na naszym forum internetowym.
– Ok. 70 nowych stojaków rowerowych w 24 lokalizacjach w dzielnicy Śródmieście [zobacz >>>] i możliwość zgłaszania kolejnych propozycji [zobacz >>>].
– Ok. 100 zgłoszeń przejść dla pieszych w akcji Sucha Stopa [zobacz >>>].
– 30 zgłoszeń lokalizacji nowych przejść przez tory kolejowe w akcji Kolej nie musi dzielić [zobacz >>>].
Popularyzacja Dobrej Praktyki
Popularyzacja Dobrej Praktyki
Opis projektu:
Cel promocji dobrych rozwiązań komunikacyjnych, wartych naśladowania lub wdrożenia w szerszym niż obecnie zakresie, realizowały: artykuły w witrynie internetowej, biuletyn Zielone Światło
oraz konkurs na najlepsze rozwiązania dla niezmotoryzowanych.
Artykuły na stronie przedstawiały m.in. infrastrukturę rowerową, środki uspokojenia ruchu, innowacje technologiczne na kolei. Szeroko cytowany w prasie był np. cykl artykułów o pasach autobusowych.
Kwartalnik Zielone Światło
otrzymywały osoby i instytucje odpowiedzialne za rozwiązania transportowe w Polsce – ministerstwo infrastruktury, posłowie, zarządy województw, radni sejmików, prezydenci i radni największych miast, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, przewoźnicy kolejowi, organizacje pozarządowe i przedsiębiorstwa transportowe.
Konkurs Dobrych Praktyk składał się z dwóch etapów. W pierwszym zbierano nominacje do Konkursu dla istniejących rozwiązań usprawniających podróże niezmotoryzowanych. Z tych zgłoszeń złożona z ekspertów Kapituła wybrała po 5 najciekawszych w każdej kategorii (ruch pieszy, ruch rowerowy, komunikacja publiczna). Drugim etapem był otwarty plebiscyt, w którym mieszkańcy wybrali najlepsze rozwiązania z każdej piątki.
Rezultaty:
– Ok. 20 fotorelacji prezentujących ciekawe rozwiązania transportowe z kraju i ze świata [zobacz >>>] na stronie WWW.
– 3 numery biuletynu Zielone Światło
[zobacz >>>].
– Patronat medialny prasy branżowej: Magazyn Rowerowy”, ,,Transport Miejski i Regionalny”, ,,Polskie Drogi
.
– Włączenie Urzędu Dzielnicy Ursynów, Urzędu Dzielnicy Śródmieście, Zarządu Transportu Miejskiego, Zarządu Dróg Miejskich i Metra Warszawskiego w organizację Konkursu Dobrych Praktyk [zobacz >>>].
– 50 uzasadnionych nominacji dla Dobrych Praktyk z aglomeracji warszawskiej.
– 700 głosów w plebiscycie.
– Przekazany władzom miasta raport z wyników konkursu dokumentujący najlepsze praktyki.
– Prace ZTM nad wytyczeniem nowych pasów autobusowych.
– Poszerzenie zakresu wspólnego biletu ZTM-KM.
– Nowa edycja projektu bezpiecznych stojaków rowerowych.
Trasa Rowerowa Polski Egzotycznej
Trasa Rowerowa Polski Egzotycznej
Opis projektu:
Kontynuacja nagrodzonych działań prowadzonych w latach ubiegłych, mających na celu utworzenie Trasy Rowerowej Polski Egzotycznej jako innowacyjnego, atrakcyjnego produktu turystycznego. Informacje o projekcie na stronie: http://exoticpoland.info
W 2008 r. koncentrowaliśmy się na przygotowaniach do działania V.2. Trasy Rowerowe w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej
(PO RPW), w ramach którego przewidziano 50 mln euro na ścieżki rowerowe. Opiniując kolejne koncepcje i standardy, początkowo regionalnie w województwie podlaskim, a następnie na szczeblu ogólnopolskim, pilnujemy, by te pieniądze nie zostały zmarnowane na bezużyteczne buble.
Rezultaty:
– Uwagi złożone w konsultacjach społecznych PO RPW w województwie podlaskim [zobacz >>>].
– Nawiązanie współpracy z 3 lokalnymi organizacjami rowerowymi z Polski Wschodniej.
– Uwagi do przebiegu trasy głównej wytyczonej w ramach działania V.2 PO RPW [zobacz >>>].
– Uwagi do Standardów technicznych budowy i oznakowania szlaków rowerowych, opublikowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki (wspólne z innymi organizacjami sieci Miasta dla Rowerów [zobacz >>>]).
– Zlecenie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości opracowania nowych standardów, bardziej odpowiadających wymogom turystyki rowerowej.
Działania ogólnopolskie
Działania ogólnopolskie
Opis projektu:
Na szczeblu ogólnopolskim rzecznik kontynuował działania zmierzające do zmian w przepisach dyskryminujących rowerzystów i utrudniających tworzenie dobrej infrastruktury rowerowej. W tym celu współpracowaliśmy z powstałą w tym roku Parlamentarną Grupą ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej [zobacz >>>].
Na podstawie doświadczeń z badań frekwencji w ramach poprzednich edycji projektu wydaliśmy raport na temat reaktywacji linii kolejowych. Wygraną ZM zakończył się po dwóch latach proces wytoczony stowarzyszeniu przez PKP Przewozy Regionalne za publiczną krytykę nieprzejrzystości finansowania przewozów regionalnych.
Monitorowaliśmy też powstające dokumenty rządowe, zgłaszając uwagi do projektów rozporządzeń, programu Kolei Wielkich Prędkości czy zasad uspokajania ruchu na drogach.
Rezultaty:
– Raport Przewozy pasażerskie na reaktywowanych liniach kolejowych – stan obecny oraz perspektywy rozwoju. [zobacz >>>]
– Opinia Biura Analiz Sejmowych potwierdzająca zarzuty ZM dotyczące niezgodności polskiego prawa o ruchu drogowym z Konwencją wiedeńską [zobacz >>>] i wszczęcie przez Ministerstwo Infrastruktury prac nad jego nowelizacją.
– Poparcie MI dla naszych postulatów wykorzystania linii wielkich prędkości również do szybkich przewozów regionalnych oraz lokalizacji dodatkowych stacji w województwach mazowieckim i łódzkim [zobacz >>>].
– Uwagi do dokumentu roboczego KRBRD Zasady uspokajania ruchu na drogach za pomocą fizycznych środków technicznych
[zobacz >>>].
– Wygrana ZM w sprawie sądowej o utratę dóbr osobistych, wytoczonej stowarzyszeniu przez spółkę PKP Przewozy Regionalne [zobacz >>>].
Warszawska Masa Krytyczna
Warszawska Masa Krytyczna
Opis projektu:
Warszawska Masa Krytyczna to comiesięczne przejazdy rowerzystów i rolkarzy głównymi ulicami miasta, mające na celu promocję pojazdów napędzanych siłą ludzkich mięśni jako środków transportu. Wśród uczestników rozpowszechniane są lampki rowerowe, kamizelki i opaski odblaskowe oraz inne elementy poprawiające widoczność na drodze. Oprócz tego organizujemy liczne przejazdy okolicznościowe, stacjonarne pikniki oraz wycieczki turystyczne. Strona masy to:
masa.waw.pl
W 2008 r. swoją premierę miało nowe wyposażenie Masy – dwuosobowa riksza towarowa z nagłośnieniem. Dzięki nawiązanej współpracy z instytucjami takimi jak Narodowe Centrum Kultury czy przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, wiele z przejazdów miało swój temat przewodni i dodatkowe atrakcje.
Rezultaty:
– 12 przejazdów w ostatni piątek każdego miesiąca o frekwencji od 169 (styczeń) do 2366 (maj – nowy rekord) osób.
– Riksza transportowa do przewozu nagłośnienia.
– Koncert na żywo gitarzysty Alexa Carlina podczas masy marcowej, koncerty na zakończenie mas kwietniowej, majowej, czerwcowej i wrześniowej.
– Praski Piknik Rowerowy we współpracy z Praską Grupą Rowerową.
– Ok. 10 ogólnodostępnych wycieczek turystycznych dzięki współpracy z Biurem Podróży Eagle.
– W sumie ok. 15000 osób na różnego rodzaju masowych przejazdach rowerowych w 2008 r.
Masa dla Kazika
Masa dla Kazika
Opis projektu:
Przejazd rowerowy poświęcony pamięci Kazimierza Nowaka (1897-1937), który w latach 1931-36 jako pierwszy na świecie okrążył samotnie kontynent afrykański, pokonując 40 tys. km pieszo, rowerem, konno oraz czółnem. Uczestnicy zostali wyposażeni w pamiątkowe koszulki z wizerunkiem Kazika na rowerze, a w wybranych punktach na trasie przejazdu symbolizujących poszczególne afrykańskie kraje, odgrywane były scenki z podróży Kazika. [zobacz >>>]
Rezultaty:
– 1570 rowerzystów i rolkarzy uczestniczących w przejeździe.
– Okolicznościowe koszulki dla wszystkich uczestników rajdu.
– 12 happeningów przedstawiających scenki z podróży Kazimierza Nowaka.
Masa Powstańcza
Masa Powstańcza
Opis projektu:
Rajd rowerowy zorganizowany we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego w ramach obchodów 64 rocznicy Powstania.
Rezultaty:
– 2120 uczestników rajdu – o połowę więcej niż w 2007 r.
– Okolicznościowe koszulki dla uczestników przejazdu.
Masa Klimatyczna
Masa Klimatyczna
Opis projektu:
Rajd rowerowy zorganizowany we współpracy z przedstawicielstwem Komisji Europejskiej, przypominający że zmiany klimatyczne należą do największych wyzwań stojących przed światem. [zobacz >>>]
Rezultaty:
– 1150 uczestników rajdu.
– Okolicznościowe koszulki dla uczestników przejazdu.
LINK – Europejskie Forum Pasażerskich Podróży Multimodalnych
LINK – Europejskie Forum Pasażerskich Podróży Multimodalnych
Opis projektu:
W konsorcjum z 16 innymi organizacjami realizujemy międzynarodowy projekt naukowo-wdrożeniowy intermodalności w podróżach pasażerskich:
linkforum.eu
.
Jako Punkt Kontaktowy na Polskę w 2008 roku utrzymywaliśmy aktywność Forum w kraju, informując jego uczestników o przygotowywanych konferencjach i wydarzeniach. Zbieraliśmy też informacje na temat dobrych praktyk w zakresie intermodalności w Polsce. Rozpoczęliśmy przygotowania do warsztatów krajowych LINK, które odbędą się w 2009 r.
Rezultaty:
– W bazie danych LINK umieściliśmy pierwszą dobrą praktykę z Polski, kompletujemy informacje o kolejnych.
– Widoczne było polskie uczestnictwo na konferencjach LINK w Kolonii i na Cyprze, a także w pracach grup roboczych.
Opracowania rowerowe
Koncepcja rozwoju sieci tras rowerowych na obszarze Gminy Wołomin
Koncepcja rozwoju sieci tras rowerowych na obszarze Gminy Wołomin na lata 2007–2013
Opis projektu:
Projekt, realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Wajsport-Team, miał na celu przygotowanie koncepcji rozwoju sieci tras rowerowych. W 2008 r. prowadziliśmy konsultacje społeczne, promocję oraz uzgodnienia z urzędami opracowanej wcześniej wersji roboczej koncepcji. 10 maja we współpracy z Urzędem Miasta zorganizowaliśmy masowy przejazd rowerowy, który pozwolił szerzej nagłośnić prace nad koncepcją.
Ze względu na kluczową rolę linii kolejowej E-75, stanowiącej główną oś komunikacyjną gminy i jednocześnie dzielącej ją na pół, dużo uwagi poświęcono też projektom planowanej modernizacji linii.
Rezultaty:
– Ankieta na temat poruszania się rowerem po Wołominie.
– Finalna redakcja koncepcji sieci tras rowerowych [zobacz >>>].
– Propozycja etapowania rozwoju sieci.
– Przejazd promocyjny – terenowa prezentacja koncepcji z udziałem burmistrza, pracowników Urzędu Miasta i 150 innych rowerzystów [zobacz >>>].
– Rowerowy program podczas Majówki w Sortowni
, m.in. konkursy i pokazy pierwszej pomocy.
– Wnioski w postępowaniu w sprawie środowiskowych uwarunkowaniach modernizacji linii kolejowej E-75 Warszawa – Białystok, dotyczące m.in. ruchu rowerowego [zobacz >>>]
– Nagroda Eko-Anioła
dla stowarzyszenia [zobacz >>>].
Koncepcja sieci tras rowerowych na terenie Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy
Koncepcja sieci tras rowerowych na terenie Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy
Opis projektu:
Projekt miał na celu przygotowanie wieloletniego programu budowy sieci tras rowerowych. Opracowanie samej koncepcji poprzedzone zostało szeroko zakrojoną inwentaryzacją i analizą stanu istniejącego komunikacji rowerowej w dzielnicy (w tym infrastruktury rowerowej, natężenia i kierunków ruchu rowerowego, danych o zdarzeniach drogowych z udziałem rowerzystów), a także analizą uwarunkowań planistycznych. Wynikowa koncepcja sieci tras rowerowych obejmuje mapę oraz opis sieci tras rowerowych, z podziałem według sposobu ich prowadzenia w pasie drogowym i etapu realizacji. Zidentyfikowano kluczowe problemy i zagrożenia oraz wskazano możliwe rozwiązania, z podziałem na tymczasowe i docelowe. Przeprowadzono także konsultacje społeczne koncepcji i oszacowanie kosztów jej realizacji.
Rezultaty:
– Inwentaryzacja infrastruktury rowerowej w dzielnicy Białołęka, w tym określenie występujących przeszkód i utrudnień [zobacz >>>].
– Analiza bezpieczeństwa ruchu rowerowego w dzielnicy Białołęka.
– Pomiar ruchu rowerowego w dzielnicy Białołęka (największy w Polsce) [zobacz >>>].
– Koncepcja sieci tras rowerowych z podziałem na etapy rozwoju.
– Ankieta na temat poruszania się rowerem po Białołęce [zobacz >>>].
– 11 opinii na temat koncepcji od instytucji miejskich, regionalnych i krajowych.
– Propozycje korekt w 17 miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.
– Propozycje korekt w 4 kluczowych projektach drogowych (Mehoffera Bis [zobacz >>>], Modlińska [zobacz >>>], Trasa AK, Marywilska).
Koncepcja rozwoju sieci tras rowerowych na obszarze Miasta Kobyłka
Koncepcja rozwoju sieci tras rowerowych na obszarze Miasta Kobyłka
Opis projektu:
Celem projektu było przygotowanie koncepcji rozwoju sieci tras rowerowych w Kobyłce, nawiązującej do koncepcji dla Wołomina ze względu na ścisłe związki tych dwóch miast. Koncepcja opierała się przede wszystkim na wykorzystaniu planowanych dużych inwestycji komunikacyjnych do poprawy warunków dla ruchu rowerowego oraz uzupełnieniu ich o elementy uspokojenia ruchu na ulicach lokalnych.
Rezultaty:
– Pomiar ruchu rowerowego na obszarze miasta Kobyłka.
– Koncepcja docelowej sieci tras rowerowych.
– Propozycja etapowania rozwoju sieci.
– Propozycje korekt w projektach budowy drogi S8, modernizacji drogi wojewódzkiej nr 634 oraz drogi powiatowej nr 4352W.
Opracowania kolejowe
Badania potoków pasażerskich i struktury biletów w pociągach regionalnych w województwie wielkopolskim
Badania potoków pasażerskich i struktury biletów w pociągach wykonujących przewozy w ramach służby publicznej objętych dofinansowywaniem przez Samorząd Województwa
Opis projektu:
Celem projektu było szczegółowe poznanie potoków pasażerskich i struktury biletów na poszczególnych liniach w pociągach regionalnych na obszarze województwa wielkopolskiego. Dla każdego z uruchamianych połączeń zliczano liczbę wsiadających i wysiadających na każdym przystanku i przeprowadzano ankiety wśród podróżnych.
Rezultaty:
– Uruchomienie nowych pociągów na liniach m.in. Poznań – Leszno, Poznań – Jarocin, Poznań – Konin, Leszno – Zbąszynek w godzinach dogodnych dla pasażerów i rozładowujących przeładowane pociągi szczytowe.
– Dwukrotne rozszerzenie oferty przewozowej na reaktywowanej w 2007 r. trasie Wałcz – Piła (z 3 do 6 par).
Schronisko młodzieżowe
Schronisko młodzieżowe
Opis projektu:
Projekt ma na celu zapewnienie możliwości taniego nocowania w stolicy młodzieży z całego kraju, w szczególności wycieczkom szkolnym. Informacje o schronisku:
hostel.zm.org.pl
Rezultaty:
– Zapewnienie noclegu dla ponad 3000 osób, w tym 57 wycieczkom szkolnym i zorganizowanym grupom młodzieżowym.
Monitoring gospodarki odpadami
Monitoring gospodarki odpadami
Opis projektu:
Celem naszej kampanii odpadowej jest redukowanie ilości powstających odpadów i racjonalne zagospodarowanie tych, których nie da się uniknąć, zgodnie z tzw. zasadą 3R (Reduce, Reuse, Recycle). W 2008 r. odnotowaliśmy znaczące efekty akcji Eko-torba
z końca 2007 r., podczas której w radiu i w plenerze zachęcaliśmy do korzystania podczas zakupów z wielorazowych toreb płóciennych zamiast jednorazowych torebek plastikowych [zobacz >>>]. Kontynuowaliśmy także udzielanie porad, interwencje i edukację w zakresie selektywnej zbiórki odpadów.
Monitorowaliśmy i konsultowaliśmy powstające strategiczne dokumenty dotyczące gospodarki odpadami, zarówno na poziomie warszawskim (Plan Gospodarki Odpadami) jak i ogólnopolskim (program budowy spalarni). Braliśmy aktywny udział w obradach Warszawskiego Okrągłego Stołu Odpadowego.
Rezultaty:
– Wprowadzenie odpłatności za reklamówki przez duże sieci handlowe, co motywuje klientów do zachowań proekologicznych – przynoszenia własnych siatek.
– Wspólne z Instytutem Ekonomii Środowiska i Fundacją Wspierania Inicjatyw Ekologicznych stanowisko ws. programu budowy spalarni odpadów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko [zobacz >>>].
– Uwagi i wnioski do Planu Gospodarki Odpadami dla M.St. Warszawy na lata 2008-2011 z uwzględnieniem lat 2012-2015, zgłoszone w ramach konsultacji społecznych dokumentu [zobacz >>>].
Interwencje ekologiczne
Interwencje ekologiczne
Opis projektu:
Działalność interwencyjna koncentruje się na udzielaniu porad i wspieraniu mieszkańców zaniepokojonych planowanymi inwestycjami sprzecznymi z zasadami zrównoważonego rozwoju, takimi jak zabudowa klinów napowietrzających, ingerencje w tereny cenne przyrodniczo czy niewłaściwie zlokalizowane lub zbyt silne stacje bazowe telefonii komórkowej.
Formy działania to przede wszystkim nagłaśnianie problemu, informowanie mieszkańców o przysługujących im prawach i możliwościach działania, składanie wniosków i uwag do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, udział w posiedzeniach odpowiednich komisji rad dzielnic czy rady miasta, udział w postępowaniach administracyjnych dotyczących planowanych inwestycji. W szczególnie drastycznych i dobrze udokumentowanych przypadkach, po wyczerpaniu trybu administracyjnego kierujemy sprawy do sądu.
Rezultaty:
– Uzupełnienie Programu Ochrony Powietrza dla aglomeracji warszawskiej, m.in. o zapisy dotyczące strefowania ruchu w mieście, tworzenia stref tempo 30
, uprzywilejowania komunikacji zbiorowej, wymiany taboru autobusowego, promocji rowerów jako środka komunikacji, zakazu zabudowy klinów napowietrzających, preferencji dla energii odnawialnej, lokalizacji obiektów użyteczności publicznej i centrów handlowo-usługowych [zobacz >>>].
– Wnioski do dwóch oraz uwagi do siedmiu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w różnych dzielnicach Warszawy [zobacz >>>].
– Poparcie uwag do planu Trasy Mostu Północnego przez Komisję Architektury, Urbanistyki, Gospodarki Przestrzennej i Ekologii Rady Dzielnicy Bielany, poparcie wniosków do planów zagospodarowania Nowej Pragi przez Dzielnicę Praga Północ.
– 12 postępowań sądowych ws. planowanych inwestycji zakończonych wygraną.
– Porady dla mieszkańców w ok. 50 sprawach.
– Nowe nasadzenia zieleni na Pradze Północ.
Ochrona Lasu Bielańskiego
Ochrona Lasu Bielańskiego
Opis projektu:
Był to kolejny rok działań na rzecz ochrony najcenniejszego stołecznego rezerwatu – walki z nielegalnym parkowaniem, hałasem, dewastacjami i naruszeniami jego granic przez inwestycje.
Kontynuując udział w postępowaniu ws. połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą, złożyliśmy dalsze uwagi w czasie powtórnych konsultacji w marcu. Jednocześnie zachęcaliśmy do aktywnego udziału społecznego w postępowaniu. Na nasz wniosek przeprowadzono otwartą rozprawę administracyjną. Zaskarżyliśmy wraz z OTOP zgodę Ministerstwa Środowiska na wycinkę 37 drzew w rezerwacie – zgodę bezprawną, bo udzieloną bez uzasadnienia i bez rozpoznania alternatywnych wariantów.
Dzięki naszym wystąpieniom z 2007 r. i przeprowadzonym w ich efekcie pomiarom hałasu podczas juwenaliów UKSW, sprawą zajęła się Wojewódzka Rada Ochrony Przyrody, potwierdzając że organizacja koncertu stanowiła naruszenie przepisów ustawy o ochronie przyrody [zobacz >>>].
Prowadzimy różnorodne działania edukacyjne zarówno w plenerze, jak w Internecie. Zdobyliśmy i udostępniliśmy wiele dokumentów archiwalnych.
Rezultaty:
– Otwarta rozprawa administracyjna ws. połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą na nasz wniosek [zobacz >>>].
– Poparcie wniosków i uwag ZM przez Lasy Miejskie – Warszawa [zobacz >>>] i ok. 2000 osób indywidualnych.
– Złożenie przez kilkadziesiąt osób własnych wniosków w postępowaniu w tej sprawie.
– Opracowanie alternatywnej wersji projektu, ograniczającej wycinkę drzew w rezerwacie [zobacz >>>].
– Plenerowa debata z cyklu Bezpieczna Jedynka
.
– Rezygnacja UKSW z organizacji hałaśliwego koncertu zakłócającego ciszę w rezerwacie i przeniesienie juwenaliów w inne miejsce [zobacz >>>].
– Częste interwencje służb porządkowych ws. nielegalnego parkowania na ul. Dewajtis [zobacz >>>].
– Przygotowanie przez Urząd Dzielnicy projektu drewnianych wygrodzeń wzdłuż ul. Dewajtis, uniemożliwiających nielegalne parkowanie [zobacz >>>].
– Usunięcie chaotycznych reklam z ul. Dewajtis [zobacz >>>] oraz wraku samochodu z sąsiedztwa zabytkowego pokamedulskiego kościoła [zobacz >>>].
– Ponad 50 nowych materiałów na temat Lasu na naszej stronie internetowej [zobacz >>>].
Podsumowanie
Przynależność do sieci
– LINK – The European Forum on Intermodal Passenger Travel –
linkforum.eu
– Miasta dla Rowerów –
rowery.org.pl
– Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu –
lanckoronska.eu
– Koalicja Klimatyczna – porozumienie organizacji pozarządowych współpracujących w dziedzinie ochrony klimatu –
koalicjaklimatyczna.org
Nagrody
– I miejsce w głosowaniu internautów w konkursie Orlen Bezpieczne Drogi na najlepszą inicjatywę na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego dla Rowerowego Społeczeństwa Obywatelskiego.
– Statuetka Eko-Anioła – za wkład w popularyzację ekologii w miastach.
– Wielki Przyjaciel małego GEFu – za współtworzenie i realizację Programu Małych Dotacji GEF.
Publikacje
Własne:
– Biuletyn Zielone Światło
[zobacz >>>] – 3 nowe numery, tematy przewodnie:
— Komunikacja i turystyka rowerowa,
— Dostępność komunikacji miejskiej,
— Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu.
– Raporty [zobacz >>>]:
— 1/2008: Przewozy pasażerskie na reaktywowanych liniach kolejowych – stan obecny oraz perspektywy rozwoju;
— 2/2008: Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie – analiza funkcjonowania i rekomendacje;
— 3/2008: Najlepsze rozwiązania komunikacyjne w Warszawie – Dobre Praktyki w zakresie transportu zbiorowego, ruchu rowerowego i ruchu pieszego.
– Łącznie 546 nowych artykułów w naszej witrynie internetowej.
www.zm.org.pl
Pozostałe:
– Aleksander Buczyński. Jak tworzyć dobrą infrastrukturę rowerową. W: Polskie Drogi 1-2/2008.
– Aleksander Buczyński. Raport z Warszawy. Nieprzestrzeganie pierwszeństwa najczęstszą przyczyną wypadków rowerzystów. W: Polskie Drogi 5/2008.
– Maciej Sulmicki. Znaczenie transportu kolejowego w długofalowym zrównoważonym rozwoju. W: Przegląd Komunikacyjny 5/2008.
– Wojciech Szymalski. An attempt to evaluate the Level of External Cost Internalisation in Poland. W: Werner Gronau (ed.), Passenger intermodality – Current Frameworks, Trends and Perspectives. MetaGIS, Mannheim.
Udział w konferencjach i seminariach
Z referatami:
– Inauguracyjne posiedzenie Parlamentarnej Grupy ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej. Sejm, 2008.03.13. Prezentacja pt. Turystyka rowerowa w Europie i w Polsce (AB). [zobacz >>>]
– Seminarium Obywatele na straży interesu publicznego, czyli w jakich warunkach występują i rozwijają się działania strażnicze. Fundacja Batorego, 2008.03.13-14. Warsztat Jak mogą zostać dokonane zmiany? (MJ, KR).
– Konferencja SPO Transport Rozwój infrastruktury transportowej w kontekście kwestii środowiskowych. Warszawa, 2008.10.27. Referat Konsultacje społeczne projektów transportowych na przykładzie Londynu (KR).
– First Eastern Mediterranean Conference on Intermodal Passenger Travel. Nikozja, Cypr, 2008.11.13. Referat Attempt to evaluate the level of external costs in Poland (MH, WS).
– II Konferencja Naukowo-Techniczna Miasto i Transport pt. Bezpieczny system transportowy. Politechnika Warszawska, 2008.12.11. Referat Bezpieczne korzystanie z roweru (AB). [zobacz >>>]
– Konferencja SPO Transport Wpływ funduszy strukturalnych na rozwój nowoczesnej infrastruktury transportowej w Polsce. Warszawa, 2008.12.11-12. Referat Efektywność wykorzystania nowego taboru w Polsce na przykładzie autobusów szynowych (SB, MM, KR).
Poza tym:
– Konferencja LINK Who is the intermodal traveller? And how to serve him or her? Kolonia, 2008.06.16-17 (WS).
– Targi Innotrans. Berlin, 2008.09.23 (HP).
– Konferencja Razem na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym
. Warszawa, 2008.09.26 (AB).
– Debata Jaki transport w zrównoważonym rozwoju?
. Łódź, 2008.10.03 (MS, WS).
– Konferencja Komisji Europejskiej Road Safety Day. Paryż, 2008.10.13 (HP).
– Konferencja Civil Society Platform on Sustainable Consumption and Production – udział w grupach roboczych mobility
i housing
. Szentendre, 2008.10.13-14 (AB, MJ, AM).
– Seminarium projektu SNOWBALL. Politechnika Warszawska, 2008.10.15 (MJ, MS).
– II Forum Zrównoważonego Transportu Miejskiego. Ministerstwo Środowiska, 2008.11.05 (MJ, KK).
– Konferencja Towarzystwa na rzecz Ziemi Korupcja w ochronie środowiska. Warszawa, 2008.11.14 (MJ).
– Warsztaty z cyklu Efektywnie, fachowo, skutecznie – wsparcie dla sektora ekonomii społecznej. Jachranka, 2008.11.17-19 i 2008.12.15-17 (BG, AM).