List otwarty 5 organizacji ws. Trasy Świętokrzyskiej i przejrzystości miejskich inwestycji
Wczoraj wydano zgodę na budowę odcinka tzw. Trasy Świętokrzyskiej przechodzącego przez park przy Kawęczyńskiej. Tego samego dnia 5 warszawskich stowarzyszeń: Forum Rozwoju Warszawy, Grupa M20, Praskie Stowarzyszenie Mieszkańców Michałów, SISKOM – Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji oraz Zielone Mazowsze wystosowało do Władz Warszawy list otwarty z apelem o przejrzystość miejskich inwestycji, takich jak m.in. Trasa Świętokrzyska.
Forsowany przez ZMID przebieg Trasy Świętokrzyskiej przez park przy Kawęczyńskiej.
List otwarty
Warszawa, 27.05.2014 r.
Do: Szanowny Pan Jacek Wojciechowicz, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Szanowny Panie Prezydencie,
Piszemy do Pana jednym głosem jako 5 stowarzyszeń warszawskich. Zdecydowaliśmy się napisać ten list otwarty, gdyż jesteśmy zaniepokojeni brakiem przejrzystości procesów inwestycyjnych prowadzonych przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych (ZMID), czego szczególnym przykładem są okoliczności powstawania projektu tzw. Trasy Świętokrzyskiej.
Poniżej odnosimy się do głównych problemów, które zaobserwowaliśmy:
1. Mimo przesyłanych pism i petycji PSM Michałów nie otrzymało na nie odpowiedzi. W październiku 2013 roku do Pani Prezydent PSM Michałów złożyło petycję mieszkańców podpisaną przez ok. 1300 osób, dotyczącą jak najszybszego przeprojektowania Trasy Świętokrzyskiej na odcinku Kijowska – Zabraniecka i także do tej pory nie otrzymało żadnej odpowiedzi.
2. Dotychczasowe spotkania przedstawicieli PSM Michałów z Panem Prezydentem, dyrektor ZMID, Anną Piotrowską oraz dyrektorami ZTM (Wiesław Witek) i Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu Miasta (Mieczysław Reksnis) dotyczące zmian w projekcie Trasy Świętokrzyskiej, nie były protokołowane, a kolejne spotkania przestały dochodzić do skutku. Ustalenia po spotkaniach zmieniają się bez podania konkretnej przyczyny. Trasa Świętokrzyska miała być przysunięta do torów – PKP-PLK wydało zgodę na takie rozwiązanie – sygnalizując chęć rozmów na temat przebiegu Trasy w piśmie z czerwca 2010 roku oraz wskazując konkretne warunki, jakie powinien spełniać projekt w piśmie z grudnia 2013 roku. Zgodnie z ostatnimi informacjami, zamiast przesunięcia Trasy, rezerwa pod tramwaj ma być przeniesiona na pas zewnętrzny. Nie rozwiązuje to konfliktu, a jedynie odwleka go w czasie – na moment budowy linii tramwajowej. Wtedy stronami w konflikcie staną się mieszkańcy Michałowa, Szmulowizny, Targówka i miasta Ząbki oraz inwestor trasy tramwajowej.
3. Urzędnicy odpowiedzialni za prowadzone inwestycje podawali nieprawdziwe powody niemożności dostosowania projektów do potrzeb mieszkańców. Pani Dyrektor ZMID Anna Piotrowska najpierw twierdziła publicznie, że takim powodem jest brak zgody PKP-PLK. Trudno stwierdzić dlaczego takie deklaracje padały, jeżeli według posiadanej przez nas wiedzy o warunki PKP-PLK na przysunięcie do torów zapytano dopiero w listopadzie 2013 r. – warunki na takie rozwiązanie zostały wydane. Czemu stracono 6 lat? Przypomnijmy, że od 6 lat mieszkańcy Szmulowizny i Michałowa, radni dzielnicy Praga Północ i Rady Miasta, a
także eksperci oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych z całej Warszawy wielokrotnie wskazywali na niewłaściwe zaprojektowanie Trasy, skutkujące dużą ingerencją w jedyne w tej części Warszawy zwarte tereny zielone, a także izolacją tej części Pragi Północ.
4. Nie słuchane są głosy opinii publicznej, miejskich i dzielnicowych komisji dialogu społecznego, ani samych radnych m.st. Warszawy. W przypadku Trasy Świętokrzyskiej Komisja Dialogu Społecznego ds. Transportu wielokrotnie występowała o przeprojektowania Trasy, aby ominąć Park na ulicy Kawęczyńskiej (jeden z dwóch obszarów parkowych na Pradze Północ) [zobacz >>>]. Podobnie stanowisko zajmowała również Komisja Ładu Przestrzennego Rady Miasta st. Warszawy (w październiku 2012 oraz 2013), przyjmując jednogłośnie propozycje autorów projektu planu zagospodarowania przestrzennego dla Szmulowizny i Michałowa, aby Trasę na spornym odcinku przesunąć jak najbliżej torów kolejowych. Dlaczego głos radnych, ekspertów oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych jest ignorowany w tak kluczowych sprawach? Takie działania powodują, że Komisja Dialogu Społecznego ds. Transportu jest ignorowana przez jednostki miejskie, a jej opinie są dezawuowane, czym wracamy do sytuacji z czasów konfliktu o wiadukt w ciągu ul. Andersa [zobacz >>>].
5. Prace projektowe wykonywane przez ZMID w związku z budową Trasy Świętokrzyskiej prowadzone są w sposób wyjątkowo nieprzejrzysty. Dokumenty, o których udostępnienie PSM Michałów wnioskowało w ZMID, nie zostały przekazane. Odmawia się dostępu do kosztorysów szczegółowych rozwiązań inwestycji, twierdząc, że są to dokumenty wewnętrzne. Mamy poważne wątpliwości, czy takie analizy w ogóle powstały, bowiem kwoty podawane dla jednego z elementów inwestycji wahają się, w zależności od spotkania, bądź doniesień prasowych, w przedziale od 4 do 50 mln zł. Należy tu przypomnieć wyroki sądów administracyjnych [1], z których wynika, że nawet materiały robocze są informacją publiczną i powinny być udostępniane zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r., nr 112, poz. 1198, z późn. zm.)
6. Pomimo składanych w obecności osób trzecich (w tym dyrektor ZMID, Pani Anny Piotrowskiej) zapewnień Pana Prezydenta o przesunięciu Trasy, rozwiązania przygotowywane przez ZMID są inne. Stwarza to wrażenie, że mimo dobrej woli Pana Prezydenta ZMID działa niezależnie i realizuje swoje własne cele, które coraz częściej są oderwane od strategii miasta, dającej priorytet dla transportu publicznego i wspierającej zrównoważony rozwój zagospodarowania. Odchodzi się od zapisów Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy bez żadnego uzasadnienia, a także kwestionuje się rozwiązania zawarte w obowiązujących i projektowanych miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.
7. Podejmowane są decyzje, które prowadzą od jednego konfliktu, powstałego pomiędzy ZMID a PSM Michałów, do kolejnego konfliktu, pomiędzy inwestorem trasy tramwajowej, a mieszkańcami broniącymi jedynego na tym obszarze parku (PSM Michałów). Takie działania powodują w skali miasta powstawanie konfliktów pomiędzy mieszkańcami dzielnic, w tym konkretnym przypadku pomiędzy Pragą Północ a Targówkiem. Zamiast promować współpracę i obopólne zrozumienie urzędnicy podsycają konflikty.
8. Bardzo słuszne słowa Pana Prezydenta, które padły podczas ostatniego wywiadu w RDC (audycja Jest sprawa
z 13 maja 2014 r.), o tym, że w mieście musimy zmniejszać ilość samochodów komunikacji indywidualnej, powinny iść w parze z faktycznymi decyzjami podejmowanymi podczas realizacji inwestycji miejskich. Mamy wrażenie, że podejmowane decyzje nie mają charakteru długofalowego i przemyślanego planu, wypracowanego na podstawie porozumienia zainteresowanych daną inwestycją podmiotów, spójnego z przyjętymi strategiami miejskimi i planami miejscowymi. Obecnie podejmowane decyzje mają znamiona działań nieprzemyślanych, realizowanych tu i teraz, niosących dodatkowe wydatki, bez zadania sobie pytania, jak te inwestycje wpłyną na życie mieszkańców danego obszaru za 20 i więcej lat. Sprzeciwiamy się stanowczo takiemu prowadzeniu inwestycji miejskich. Oczekujemy, że z ust polityków będziemy słyszeli o powodach podejmowanych decyzji, z uwzględnieniem potrzeb wszystkich grup mieszkańców: mieszkańców obszarów centralnych, pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów.
9. Proponowane przez ZMID obecne rozwiązania dla Trasy Świętokrzyskiej są szkodliwe dla rozwoju transportu publicznego lub wręcz nie uwzględniają jego istnienia, utrudniają lub uniemożliwiają nadanie mu priorytetu. Generują także konflikt z już gotowymi rozwiązaniami, np. na skrzyżowaniu Kijowskiej z Targową, gdzie wręcz demoluje się powstałe w ramach unijnego projektu modelowe rozwiązanie dla transportu publicznego. Jednocześnie ograniczają dostępność do przyległych terenów, a projektowane ekrany akustyczne niweczą pozytywny wizerunek Dworca Wschodniego, z trudem odbudowywany przez PKP w ostatnich latach. ZMID mimo obietnic, nie chce udostępnić planów sytuacyjnych środkowego odcinka ulicy przy Dworcu Wschodnim, co może oznaczać stosowanie tej samej taktyki – przetrzymywanie dokumentów jako tajnych
do momentu gdy nie jest już możliwe wprowadzenie jakichkolwiek zmian w planach. Następnie organizacje i grupy społeczne przedstawia się jako roszczeniowych szaleńców
. Stanowczo sprzeciwiamy się takim praktykom i oczekujemy otwartej debaty nad kształtem tej ulicy na całym odcinku Zamoyskiego – Zabraniecka.
Panie Prezydencie, oczekujemy od Władz Miasta:
1. Podjęcia odpowiednich kroków przez Pana Prezydenta, aby przeciwdziałać takim sytuacjom w przyszłości.
2. Zawieszenia postępowania ZRID w sprawie Trasy Świętokrzyskiej na odcinku Tysiąclecia — Zabraniecka.
3. Przeprojektowania Trasy Świętokrzyskiej zgodnie z warunkami wydanymi przez PKP-PLK i przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych.
4. Ponowne wszczęcie postępowania ZRID wraz z ponowną oceną oddziaływania na środowisko.
5. Respektowania głosu KDS, Komisji Ładu Przestrzennego, radnych oraz organizacji społecznych.
Liczymy również na otwarty i przejrzysty dialog w sprawach tak istotnych dla wszystkich Mieszkańców.
Z wyrazami szacunku
Forum Rozwoju Warszawy
Grupa M20
Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM
Praskie Stowarzyszenie Mieszkańców Michałów
Zielone Mazowsze
Przypisy
[1] Przepis art. 3 ust. 1 pkt 2 należy interpretować rozszerzająco, zgodnie z konstytucyjną zasadą dostępu do
por. M. Jaśkowska, Dostęp do informacji publicznych w świetle orzecznictwa
wszelkich dokumentów obejmujących informację publiczną. Kryterium uzyskania dostępu do dokumentu jest
zatem jedynie istnienie okoliczności wyłączających udostępnienie informacji, a nie jego kwalifikacja jako
dokumentu urzędowego
Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002, s. 37-39 – podgląd zaaprobowany przez sądy administracyjne
m.in. wyrok WSA we Wrocławiu z dn. 22.06.2006, sygn. akt IV SA/Wr 712/06; wyrok WSA z dn. 26.05.2010 r.,
sygn. akt IV SAB/Wr 19/10.
Zobacz także
Trasa Świętokrzyska na blogu Praskiego Stowarzyszenia Mieszkańców Michałów:
stowarzyszeniemichalow.blogspot.com/search/label/Trasa%20%C5%9Awi%C4%99tokrzyska
Uwagi Zielonego Mazowsza do projektu składane w 2008 r. [zobacz >>>] i 2014 r. [zobacz >>>]