Rada Żoliborza protestuje przeciw zakłócaniu przestrzeni powietrznej
STANOWISKO Nr 31/09
podjęte na XXXV Sesji Rady Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy
w dniu 20 maja 2009 r.
w sprawie: wystąpienia do Prezydenta m.st Warszawy o podjęcie natychmiastowych
działań w celu zaprzestania zakłócania przestrzeni powietrznej nad terenem
Dzielnicy Żoliborz.
Ze względu na znaczne utrudnienia odczuwane przez mieszkańców Żoliborza z
powodu wzmożonych lotów szkoleniowo-komercyjnych nad terenem dzielnicy, Rada
Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy wyraża zdecydowaną dezaprobatę wobec działań
Lotniska Warszawa-Bemowo.
Niepokojącym faktem jest to, że Lotnisko Warszawa-Bemowo nie przeprowadziło
żadnych uzgodnień związanych z wyznaczeniem torów powietrznych nad terenem Żoliborza
zarówno z lokalną społecznością, jak i przedstawicielami władz Dzielnicy (co jest swoistym
zaprzeczeniem pisma – znak: LZB31/WL/09 z dn.25.02.2009 z MSWiA). Dotychczasowe
rozmowy oraz wymiana korespondencji pomiędzy Zespołem ds. Hałaśliwych Lotów,
powołanym przez Komisję Bezpieczeństwa i Inicjatyw Obywatelskich Rady Dzielnicy
Żoliborz a Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Lotniskiem Warszawa-Bemowo nie przyniosły
pożądanych efektów. Dodatkowo wyznaczone przez Lotnisko Warszawa-Bemowo korytarze
powietrzne przebiegające nad ciągami komunikacyjnymi (m.in.: ul. Powązkowską, Al. Armii
Krajowej i nad Wisłą ) nie są respektowane przez pilotów, o czym niejednokrotnie przekonali
się mieszkańcy (loty nawet nad Pl. Wilsona).
W związku z powyższym Rada Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy wnioskuje do
Prezydenta m.st. Warszawy o wystąpienie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o przesunięcie
tras torów powietrznych z nad terenu Dzielnicy Żoliborz z uwagi na bezpieczeństwo
mieszkańców (katastrofa lotnicza m.in. na wiadukcie nad Trasą Toruńską) oraz zakłócanie
komfortu życia codziennego poprzez ciągły hałas spowodowany licznymi lotami ( nawet 70
lotów dziennie).
Niniejsze stanowisko przekazuje się do wiadomości Urzędu Lotnictwa Cywilnego
oraz do podmiotu zarządzającego lotniskiem Warszawa-Bemowo.
PRZEWODNICZĄCY
Rady Dzielnicy Żoliborz
m.st. Warszawy
Piotr Wertenstein – Żuławski
Pozostaje liczyć, że radni Bielan — narażonych na uciążliwości lotniska jeszcze bardziej — nie będą zwlekać z pójściem w ślady swoich żoliborskich koleżanek i kolegów, oraz radnych Bielan z 2001 r. [zobacz >>>].
Mieszkańców zachęcamy do upominania się o to.
Dobrą okazję daje najbliższe posiedzenia bielańskiej komisji urbanistyki 18 września (piątek) 2009, godzina 17:00 w siedzibie u.dz. Bielany przy ul. Przybyszewskiego 70/72 (sala konferencyjna).
W porządku obrad znalazły się m.in.
– konsultacje społeczne odnośnie: tras przelotowych lotniska Warszawa-Babice oraz
– poprawa warunków komunikacji rowerowej w Dzielnicy (efekt pisma p. Z. Oględzkiego [zobacz >>>]).
Zobacz też
O bezprawnym bałaganie lotniczym
[zobacz >>>]
Materiał Komitetu ds. Likwidacji Zagrożenia Lotniczego Nad Gminą Warszawa Bielany z 2002 r.
[zobacz >>>]
Katastrofy lotnicze w północnych dzielnicach Warszawy [zobacz >>>]
Uchwała Rady Bielan w/s w sprawie ograniczenia uciążliwości i zagrożenia (2001 r.)
[zobacz >>>]
Wyniki publicznej sondy nt. wpływu lotniska Babice z 1999 r. [zobacz >>>]
Ankieta na temat lotnictwa nad Bielanami i Żoliborzem
[zobacz >>>]