Zmiany na liniach autobusowych po otwarciu stacji Pl. Wilsona
W związku z otwarciem stacji metra Plac Wilsona, a następnie Marymont, planowane są duże zmiany w układzie tras linii komunikacji miejskiej w Warszawie. Po zapoznaniu się z propozycją zmian przygotowaną przez ZTM, oraz dyskusją prasową stwierdziliśmy, że nie spełnia ona oczekiwań pasażerów oraz jest nieefektywna. Przedstawiamy zatem własny projekt.
Założenia projektu
1. Zmiany nie mogą w żadnym razie spowodować pogorszenia czasu dojazdu z kierunków nie obsługiwanych metrem, a wręcz przeciwnie, dzięki uzyskanemu taborowi należy zwiększyć czestotliwosć, bądź tworzyć dodatkowe linie. Uważamy, iż w wyniku wprowadzenia metra w układ komunikacji publicznej Warszawy obsługa połączeń z dzielnicami nie obsługiwanymi przez metro powinna być tak samo dobra, jak dotychczas a nawet lepsza. W naszej propozycji jedynie Bródno traci przyspieszoną linię autobusową, natomiast pozostałe kierunki: Huta, Chomiczówka, Rembertów, Marysin, Służewiec nadal są nimi obsługiwane, przez co dojazd w te dzielnice pozostaje szybki i wygodny.
2. Zasadniczo wszystkie linie autobusowe dublujące się z linią metra zostają rozszyte, zwłaszcza, że równolegle do linii metra biegnie kilka linii tramwajowych (4, 6, 15, 18, 36). Pod tym względem nasza propozycja zmian jest dalej idąca, gdyż rozszczepiamy także linię 149 proponowaną do pozostawienia przez ZTM. Wpłynie to na jeszcze bardziej efektywne wykorzystanie taboru autobusowego, zwiększenie czestotliwości na innych trasach i umożliwi utworzenie tras autobusowych w dotychczas słabo obsługiwane rejony Warszawy.
3. Częstotliwość linii bezpośrednio dowożących do stacji metra powinna być duża – autobus minimum co 5 minut na danym kierunku. W naszym projekcie najcześciej kursują linie 508 i E-4 – co 5 minut. Poszczególne linie autobusowe dublujące się na trasie dowozowej do metra powinny kursować przemiennie, tak aby obsługa przystanków była równomiernie rozłożona w czasie. W naszym projekcie częstotliwości są tak dobrane, aby można było w taki sposób ułożyć rozkłady jazdy następujących linii (w godzinach szczytu):
a. 114, 303 i 511 – razem co 4 minuty na ulicy Kasprowicza i Słowackiego;
b. 508 i E-1 – razem co 5 minut na ulicy Conrada i Wólczyńskiej
c. 508 i E-4 – razem co 2,5 minuty na ulicy Światowida;
d. 520 i E-1 – razem co 5 minut na ulicy Korkowej;
e. 519 i E-3 – razem co 5 minut na ulicy Sobieskiego;
4. Plac Wilsona oraz Dworzec Centralny nie przyjmą większej niż dotychczas ilości linii autobusowych kończących tam bieg. Wszystkie linie dowozowe do metra powinny mieć charakter przelotowy. Tak też jest w naszej propozycji. Zarówno przez Plac Wilsona jak i przez Centrum poprowadziliśmy szereg linii autobusowych przelotowych, przeważnie łącząc ze sobą dotychczasowe linie zbiegające się w tych punktach. Przykładem jest połączenie linii 132 ze 110 oraz 508 z 520.
5. Budowa nowej pętli autobusowej przy ulicy Włościańskiej nie jest konieczna,gdyż linie obecnie przejeżdżające przez Plac Wilsona, po otwarciu stacji Marymont będą skierowane najkrótszymi trasami ze swoich krańców do tej stacji. Na przykład linie 114, 132, 303, 508 i 511 zostaną poprowadzone zamiast przez Plac Wilsona – Aleją Armii Krajowej. Poza tym uważamy pomysł budowy pętli przy Włościańskiej za anachroniczny i niepotrzebny z trzech powodów:
a. Koszty budowy pętli w tym miejscu są zbyt duże z uwagi na wysokie ceny gruntu. Tylko w czasach PRL można było sobie pozwolić na tak nieefektywne wykorzystanie terenu, zwłaszcza przy stacji metra, gdzie wartość gruntu jeszcze wzrośnie.
b. Pętlę w rejonie Placu Wilsona można zorganizować bezinwestycyjnie na ul. Krasińskiego w rejonie Parku Żeromskiego. Południowa jezdnia ul. Krasińskiego jest trzypasmowa i ruch jest bardzo mały. Na prawym pasie mogą przystawać autobusy, a zawracać pod wiaduktem Wisłostrady.
c. Charakter pętli byłby zasadniczo tymczasowy. Po ukończeniu I linii metra i wybudowaniu Mostu Północnego autobusy z Tarchomina, Bielan, Chomiczówki oraz podmiejskie z Legionowa i Izabelina mające kończyć tam swoją trasę zostaną skasowane albo skierowane do pętli Huta.
Schemat zmian dla Bielan i Centrum
Pobierz schemat naszego projektu zmian:
PDF, 29 kB