Od komunikacji na Wrzecionie do polityki transportowej Warszawy
ZTM/PA2-647/10/5-08/DK
Ldz. PA/904/08
Warszawa, 2008-07-07
Odpowiadając na Pańskie ostatnie wystąpienie [zobacz >>>] Zarząd Transportu Miejskiego przedstawia swoje stanowisko do poruszonych w ww. wystąpieniu kwestii.
Autobusy linii 103 zostały w soboty i święta w porze rannej i wieczornej skierowane na trasę skróconą: PL. WILSONA – HUTA ze względu ńa znikome jej wykorzystanie na odcinku przebiegającym do Cmentarza Północnego oraz występujące w te dni znaczne ograniczenia taborowe. Skierowanie o tej porze linii 103 proponowaną przez Pana trasą przebiegającą ulicami: Przy Agorze – Marymoncką – Zgrupowania AK „Kampinos” również wymagałoby zasilenia jej dodatkowym taborem, a należy przewidywać, że długi odcinek trasy: PRZY AGORZE – HUTA obecnie także cechowałby się znikomym, a nawet zerowym wykorzystaniem autobusów przez pasażerów.
Należy pamiętać, że aktualnie układ linii autobusowych i tramwajowych w rejonie Huty ma charakter tymczasowy, dostosowywany do zmieniających się czasowych organizacji ruchu związanych z kolejnymi etapami budowy węzła przesiadkowego „Młociny”. Przy takiej dużej inwestycji nieuniknione są utrudnienia, za które serdecznie przepraszamy.
Obecnie kończymy przygotowywanie projektu stałych zmian w układzie linii autobusowych w dzielnicy Bielany związanych z ukończeniem budowy I linii metra. Zmiany te będą miały na celu przede wszystkim poprawę połączenia poszczególnych rejonów dzielnicy Bielany z centrum miasta poprzez usprawnienie dojazdu do nowych stacji metra. Postaramy się również poprawić obsługę komunikacyjną osiedla Wrzeciono. Wstępnie zakładamy obsługę ul. Przy Agorze dwoma liniami zapewniającymi dojazd do stacji metra i linii tramwajowych oraz realizujących połączenia lokalne. Projekt ten, podobnie jak inne większe projekty zmian w układzie linii komunikacyjnych, zamierzamy niebawem skierować do konsultacji społecznych, w tym prześlemy go do reprezentującego mieszkańców Urzędu Dzielnicy Warszawa Bielany. Zakładamy, że uwagi i wnioski z konsultacji pozwolą na przyjęcie do realizacji projektu zmian, który będzie można uznać przy uwzględnieniu posiadanych możliwości za optymalny z punktu widzenia ogółu zainteresowanych.
Informujemy również, że od dnia 23 czerwca br. na trasie linii 414 obowiązują dodatkowe przystanki przy ul. Słowackiego (PARK KASKADA). Po przywróceniu kursowania po okresie wakacyjnym na trasie linii 404 przystanki te zostaną również uruchomione.
W znacznej części swojego wystąpienia porusza Pan problemy ogólne dotyczące funkcjonowania systemu transportowego Warszawy, których rozwiązywanie nie należy już tylko do kompetencji Zarządu Transportu Miejskiego. Planowane na najbliższe lata inwestycje transportowe są zapisywane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, który jest na bieżąco korygowany w dostosowaniu do zmieniających się uwarunkowań. I tak np. w związku ze znacznym przekroczeniem przez oferentów zakładanych wcześniej kosztów budowy centralnego odcinka II linii metra obecnie władze miasta rozważają różne scenariusze harmonogramu realizacji poszczególnych inwestycji transportowych, w tym budowy nowych tras tramwajowych.
Zarząd Transportu Miejskiego proponuje rozwiązania mające na celu rozwój i usprawnienie funkcjonowania komunikacji zbiorowej, ale często decyzje o ich wprowadzeniu są podejmowane przez inne jednostki miejskie. Obecnie np. trwają rozmowy z Zarządem Dróg Miejskich, Inżynierem Ruchu m.st Warszawy i spółką Tramwaje Warszawskie w sprawie możliwości usprawnienia przejazdu tramwajów ul. Młynarską. Ostateczną decyzję o wdrożeniu zmienionej organizacji ruchu na tej ulicy zgodnie z kompetencjami podejmie Inżynier Ruchu m.st. Warszawy, który także decyduje m.in. o tym, w których lokalizacjach w mieście przystanki autobusowe mogą funkcjonować tylko w zatokach.
Budowa parkingów w systemie „Parkuj i jedź” jest elementem realizacji Polityki Transportowej dla m.st. Warszawy. Zgodnie z decyzją władz miasta ich realizacja została powierzona Zarządowi Transportu Miejskiego.
Również decyzją władz miasta ZTM (jako inwestor budowy I linii metra) w ramach odtwarzania infrastruktury drogowej po zakończeniu budowy obiektów metra realizuje przebudowę północnego odcinka ul. Kasprowicza na drogę dwujezdniową. [zobacz >>>]
[zobacz >>>]
Prowadzenie całej inwestycji przez jedną jednostkę miejską pozwala na optymalną koordynację robót [zobacz >>>] [zobacz >>>].
Obowiązująca od dnia 2 czerwca br. nowa taryfa biletowa promuje bilety czasowe, a już dotychczas zdecydowana większość pasażerów korzysta z biletów okresowych. Przy posługiwaniu się biletami czasowymi oraz okresowymi liczba dokonywanych przesiadek nie ma wpływu na koszty podróży.
Dziękujemy za zgłoszone uwagi i zapraszamy do dalszego korzystania z naszych usług.
Mamy nadzieję, że już niedługo funkcjonowanie I linii metra na całej długości do stacji Młociny wraz z liniami tramwajowymi oraz liniami autobusowymi na zmienionych trasach wprowadzi nową jakość w obsłudze komunikacyjnej dzielnicy Bielany, w tym Pańskiego osiedla Wrzeciono.
Andrzej Franków
Koordynator Działalności Przewozowej
Zarządu Transportu Miejskiego
Wytłuszczenia i odsyłacze w piśmie dodane przez redakcję.