Uwagi do koncepcji zielonej Marszałkowskiej
Pismo ZM-18-0794-01-PB
Do Zarządu Zieleni m.st. Warszawy.
Nawiązując do przedstawionego do konsultacji projektu modernizacji ul. Marszałkowskiej, w tym zwiększenia liczby drzew w okolicy, przesyłam następujące uwagi i wnioski:
Uwagi ogólne:
1. Popieramy koncepcję modernizacji ul. Marszałkowskiej, w tym uzupełnienie brakującej infrastruktury rowerowej, uzupełnienie zieleni wysokiej oraz racjonalizację przekroju jezdni.
2. W projekcie należy uwzględnić miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych i dla dostawców.
3. Powierzchnie wyłączone z ruchu powinny zostać przekształcone w trawniki lub poszerzone chodniki (w tym m.in. na skrzyżowaniu z Królewską, po północnej stronie skrzyżowania z Świętokrzyską, wszystkich skrzyżowaniach między rondem Dmowskiego a placem Konstytucji).
4. Domyślna szerokość dróg dla rowerów powinna wynosić 3m, aby zapewnić miejsce dla szybko wzrastającego natężenia ruchu rowerowego.
5. Wyniesione przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów powinny spełniać kryteria progów spowalniających. Tym samym w razie potrzeby należy uwzględnić konieczność rozszerzenia zasięgu obszaru oznaczonego jako „strefa 30 km/h”
6. W planie nasadzeń powinny zostać uwzględnione rośliny zimozielone i pochłaniające spaliny, np. bluszcz.
Uwagi szczegółowe:
Odcinek 1. Plac Bankowy – Świętokrzyska
1. Należy zapewnić ciągłość drogi dla rowerów po zachodniej stronie w celu poprawy bezpieczeństwa i eliminacji konfliktów pomiędzy pieszymi i rowerzystami. Jest to również konieczne ze względu na funkcjonalność infrastruktury – obecnie wydzielone ciągi rowerowe urywają się po obu stronach placu, niwecząc funkcję korytarza ruchu rowerowego.
2. W projekcie należy uwzględnić projekt wyznaczenia drogi lub pasów dla rowerów na ul. Senatorskiej (projekt wybrany do realizacji w 2016 roku w ramach budżetu partycypacyjnego).
3. Po reprywatyzacji pałacu Błękitnego, należy uwzględnić konieczność przywrócenia ciągłości ruchu pieszego, jak też zapewnienia miejsca na ciąg rowerowy po wschodniej stronie Marszałkowskiej. W tym celu konieczne będzie wyprostowanie torowiska tramwajowego i jezdni na odcinku od zawrotki przy wywietrznikach do skrzyżowania z ul. Senatorską włącznie. W związku z tym zachodnia jezdnia Marszałkowskiej powinna na tym odcinku zostać zwężona o zewnętrzny, a nie wewnętrzny pas ruchu, a nasadzenia drzew uwzględnić miejsce na wyprostowanie torowiska oraz wyznaczenie chodnika i drogi dla rowerów lub – w najwęższym miejscu – ciągu pieszo-rowerowego. Należy to uwzględnić przy planowanych nasadzeniach drzew.
4. Należy uwzględnić ciągłość drogi rowerowej wzdłuż krawędzi Ogrodu Saskiego (do czasu wyprostowania torowiska tramwajowego, może ona się kończyć skrętem w aleję parkową przed pałacem Błękitnym).
5. Należałoby uwzględnić docelowy przebieg drogi rowerowej po wschodniej stronie placu Bankowego, wygospodarowując miejsce poprzez ograniczenie przekroju jezdni na placu – np. rezygnując z trzeciego pasa ruchu w kierunku południowym.
6. Na wysokości placu Żelaznej Bramy należy dodać przejazd rowerowy do przejścia dla pieszych.
7. Jako że na ul. Rysią prowadzi wydzielony pas do prawoskrętu, nie ma potrzeby odginania drogi dla rowerów przed przejazdem.
Odcinek 2. Świętokrzyska – plac Konstytucji
1. Należy rozważyć przeniesienie przystanku autobusowego w kierunku południowym za skrzyżowanie, by usprawnić przesiadki do metra i tramwajów.
2. Jako że na ul. Sienkiewicza prowadzi wydzielony pas do prawoskrętu, nie ma potrzeby odginania drogi dla rowerów przed przejazdem.
3. Na wysokości ulicy Złotej poza przejazdem rowerowym powinno zostać uwzględnione przejście dla pieszych przez Marszałkowską (por. projekt przebudowy placu Defilad).
4. Należy uwzględnić planowaną dwukierunkowość ulicy Widok dla rowerów (możliwość wjazdu z Marszałkowskiej).
5. Droga dla rowerów po wschodniej stronie Marszałkowskiej powinna zostać połączona z ulicami Skorupki, Moniuszki i Złotą w kierunku wschodnim.
6. Na ulicy Nowogrodzkiej zamiast drogi rowerowej wydzielonej z chodnika ulicy lokalnej powinien zostać uwzględniony dwukierunkowy ruch rowerowy jezdnią oraz przejazd po południowej stronie skrzyżowania (zgodnie z koncepcją przebudowy okolic ronda Dmowskiego).
7. Skrzyżowania z Hożą i Wilczą powinny zostać uzupełnione o brakujące przejścia dla pieszych.
8. Peron przystanku tramwajowego przy ul. Hożej powinien zostać wydłużony o chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych przy Wilczej.
9. Na wysokości budynku Marszałkowska 89 chodnik powinien mieć zapewnioną jednolitą wysokość i płaską nawierzchnię (bez pochylenia) – obecnie pochylony chodnik ze śliską nawierzchnią jest niebezpieczny, a celem jest tylko łagodniejsze podejście do nowego budynku – wybudowanego na niewłaściwej wysokości względem chodnika.
10. Nasadzenia drzew powinny też zostać uwzględnione po południowej stronie ulicy Widok oraz po południowej stronie ulicy Nowogrodzkiej.
11. W projekcie należy uwzględnić potrzebę zastąpienia uschniętych drzew nowymi pomiędzy Sienkiewicza a Świętokrzyską.
12. W projekcie wskazane byłoby uwzględnienie obustronnego dojścia do przystanku tramwajowego plac Konstytucji 05.
13. W projekcie należy uwzględnić konieczność wyprostowania przebiegu drogi dla rowerów w północno-zachodnim rogu skrzyżowania plac Konstytucji-Koszykowa. Obecny przebieg drogi dla rowerów (dwa zakręty pod kątem prostym) jest niefunkcjonalny i niebezpieczny. Droga rowerowa powinna prowadzić do przejazdu łagodnym łukiem, a docelowo przejazd i przejście przez Koszykową powinny zostać wykonane pod kątem, tak by znalazły się przynajmniej częściowo w świetle ciągu pieszego wzdłuż ul. Marszałkowskiej. Należy to uwzględnić przy planowanych nasadzeniach drzew.
14. W projekcie należy uwzglednić istniejące stojaki rowerowe przy budynku PAST lub przenieść je w pobliże wyjścia z metra przy tym budynku.
Odcinek 3. plac Konstytucji – plac Unii Lubelskiej
1. Szerokość północnego wlotu ul. Mokotowskiej powinna zostać ograniczona do ok. 6m, by zapobiec parkowaniu przed przejściem dla pieszych.
2. Szerokość wlotu ul. Litewskiej od strony południowej powinna zostać ograniczona przed przejściem dla pieszych, a nie tylko za nim.
3. Projekt powinien zostać uzupełniony o odcinek drogi dla rowerów i przejazd rowerowy łączący oba odcinki ul. Zoli.
4. Na placu Unii Lubelskiej należy uwzględnić powiązanie drogi rowerowej wokół placu z drogą rowerową po zachodniej stronie Puławskiej.
5. Wyloty ul. Boya-Żeleńskiego i al. Szucha powinny zostać ograniczone do jednego pasa ruchu, by uniemożliwić wyprzedzanie na przejściu/przejeździe.
Zaoszczędzona przestrzeń na ul. Boya-Żeleńskiego powinna zostać wykorzystana na wygospodarowanie miejsca na drogę rowerową po północnej stronie ulicy oraz poszerzenie chodnika przy rogatce (zapewnienie ciągłości chodnika i widoczności).
6. Na placu Unii Lubelskiej powinno zostać zachowane miejsce na rozbudowę sieci tramwajowej w al. Szucha i ul. Bagatela.
Projekt
Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna:
PDF, 6409 kB,
PDF, 6591 kB,
PDF, 4246 kB.