Centrum przyjazne rowerom? Biuro Drogownictwa i Komunikacji odpowiada
Po naszej recenzji opracowania na temat dostosowania centrum do ruchu rowerowego [zobacz >>>], otrzymaliśmy z Biura Drogownictwa i Komunikacji dodatkowe wyjaśnienia oraz zaktualizowaną (ale wciąż nieostateczną) wersję opracowania. Jedno i drugie publikujemy poniżej.
Informacja BDiK
Uprzejmie informuję, że opracowanie zlecone przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy pt. Koncepcja rozwiązania ruchu rowerowego w centralnym obszarze Warszawy w związku z uruchomieniem Systemu Roweru Publicznego wraz z wytycznymi do projektów organizacji ruchu
jest obecnie w opiniowaniu u zarządców dróg i w Zarządzie Transportu Miejskiego. Po otrzymaniu wszystkich opinii Wykonawca opracowania będzie rozpatrywał uwagi i wprowadzał ewentualne korekty do opracowania.
Poniżej odpowiedź na poszczególne uwagi:
1. Zakres opracowania, w tym lista ulic wyłączonych z analiz stanowiące główne korytarze ruchu rowerowego, zawarty został w Opisie Przedmiotu Zamówienia. Ulice te stanowią istotne ciągi ruchu rowerowego i objęte zostaną odrębnymi opracowaniami. Dotychczas zostało wykonane opracowanie pt. Koncepcja rozwiązania trasy rowerowej w pasie drogowym ulicy Słomińskiego na odcinku od ronda Zgrupowania AK Radosław do mostu Gdańskiego w związku z uruchomieniem Systemu Roweru Publicznego wraz z wytycznymi do projektów organizacji ruchu
(w trakcie opiniowania). Następne korytarze będą zlecane po rozstrzygnięciu trybu i formy przetargów, z uwzględnieniem zmienionych w Urzędzie m.st. Warszawy procedur.
2. Sprawa liczby miejsc parkingowych jest niezwykle drażliwa społecznie i niewątpliwie spotka się ze sprzeciwem społecznym. Jednakże uporządkowanie obecnego parkowania w mieście (które odbywa się w wielu przypadkach w sposób chaotyczny a nawet niezgodny z prawem) jest niezbędne. Jak pokazało niedawne wprowadzenie płatnego parkowania na obszarze Ochoty wszelkie prace wiążą się z ograniczeniem parkowania. Ograniczanie liczby miejsc parkingowych w centralnym obszarze miasta zgodne jest z przyjęta Polityka Transportową oraz innymi dokumentami strategicznymi m.st. Warszawy.
3. Sprawa dotycząca ruchu rowerowego na ulicach Moliera, Focha i Wierzbowej była bardzo długo dyskutowana nie tylko w zespole autorskim, lecz również na spotkaniach z Zamawiającym oraz innymi instytucjami. Zdecydowano, iż ze względu na stopień skomplikowania sprawy ulice te zostaną opracowane odrębnie.
4. Rozwiązania zakończeń ulic bez przejazdu będzie wymagało bądź przebudowy chodników (zgodnie z SIWZ w opracowaniu należało przedstawić rozwiązania nie wymagające przebudowy krawężników) bądź dopuszczenia do ruchu po chodniku jako jednej z możliwości.
5. Kwestia zwężenia ulicy przy skrzyżowaniu bądź przejściu powinna zostać rozwiązana za pomocą inżynierii ruchu na dalszym etapie prac.
6. Sprawę dopuszczenia ruchu rowerowego po chodnikach należy traktować indywidualnie do danego odcinka drogi, uwzględniając takie czynniki jak:
– Natężenie ruchu (pieszego, rowerowego i samochodowego)
– Charakter drogi
– Udział grup wiekowych
– Zachowania uczestników ruchu
Dopiero po przeanalizowaniu powyższych czynników można podjąć decyzję o dopuszczeniu ruchu rowerowego na chodniku. Oczywiście dopuszczenie ruchu rowerowego nie powinno zobowiązywać wszystkich rowerzystów do jazdy po chodniku. Dopuszczenie ruchu rowerowego po chodniku traktujemy jako ułatwienie dla osób poruszających się rowerem, ale z pewnymi ograniczeniami (np. osoby starsze, niepełnosprawne, dzieci itp., ale także o złym samopoczuciu lub z lekkimi kontuzjami).
7. Obszar Starego i Nowego Miasta został wyłączony z omawianego opracowania i kwestia dopuszczenia ruchu rowerowego na ulicach Freta i Podwale jest obecnie poddawana analizom.
8. Są plany dopuszczenia ruchu rowerowego na buspasach w ul. Marszałkowskiej i ul. Królewskiej, aktualnie trwają rozmowy w tej sprawie.
9. Wymienionego ciągu brakuje na rysunku 3. W pozostałych miejscach w opisie nad tym rysunkiem, w załączniku 1 oraz 2 został opisany jako wyłączony z opracowania jako główny ciąg komunikacyjny.
Opracowanie powyższe jedynie wskazuje kierunki działań, a nie sankcjonuje ustaleń. Kolejnym etapem jest zamówienie szczegółowych projektów dla poszczególnych odcinków ulic.
Opracowanie do pobrania
Koncepcja rozwiązania ruchu rowerowego w centralnym obszarze
Warszawy w związku z uruchomieniem Systemu Roweru
Publicznego wraz z wytycznymi do projektów organizacji ruchu – Transprojekt Gdański sp. z o.o. Pracownia Projektowa w Warszawie na zlecenie Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy.
Opis:
PDF, 3703 kB
Załącznik 1 – obszar 1 (Ochota, południowa Wola):
PDF, 3495 kB
Załącznik 1 – obszar 2 (Śródmieście Południowe):
PDF, 3537 kB
Załącznik 1 – obszar 3 (Śródmieście Północne, Powiśle):
PDF, 4502 kB
Załącznik 1 – obszar 4 (Stare i Nowe Miasto, Muranów):
PDF, 2408 kB
Załącznik 1 – obszar 5 (Praga):
PDF, 1427 kB
Załącznik 2 – plan orientacyjny:
PDF, 6697 kB
Załącznik 3 – plan orientacyjny – zmiany parkingowe:
PDF, 6156 kB