Jedna komisja, dwoje wiceprezydentów, dużo dyrektorów
KDS ds. Transportu – 27 X
Tydzień temu, 27 października miało miejsce posiedzenie Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu z udziałem Renaty Kaznowskiej i Michała Olszewskiego, zastępców Prezydenta m.st. Warszawy odpowiedzialnych za politykę przestrzenną i transportową. W posiedzeniu wzięli też udział dyrektorowie poszczególnych jednostek urzędu miasta, w tym Biura Drogownictwa i Komunikacji oraz Zarządu Dróg Miejskich.
Reprezentanci strony społecznej podsumowali dotychczasowe doświadczenia i przedstawili rekomendacje na przyszłość. Zwróciliśmy uwagę na potrzebę: aktualizacji studium, w tym zapisów dot. licznych obwodnic wewnątrz miasta [zobacz >>>][zobacz >>>], skuteczniejszego wpływania na popyt na podróże różnymi środkami transportu, w tym poprzez efektywne egzekwowanie przepisów dot. parkowania, oraz ukierunkowanie polityki inwestycyjnej w większym stopniu na ruch niezmotoryzowany. (Cała prezentacja dostępna jest na końcu artykułu.)
O czym była mowa?
Wiceprezydenci odnosili się do większości spraw na bieżąco. Poniżej zamieszczamy krótki wyciąg z posiedzenia, w punktach odnoszących się do tematów poruszonych w prezentacji.
1. Aktualizacja Studium zagospodarowania przestrzennego – planowane jest opracowanie nowego SUiKZP. Prace mają rozpocząć się w przyszłym roku, tak by mogło zostać przyjęte w 2019 roku. Nowe studium ma uwzględniać przede wszystkim zmiany w ustawie, które nakładają obowiązek przeprowadzenia analiz demograficznych i wyznaczenia stref rozbudowy i ograniczenia budowania. Do wyników tych analiz będzie dopasowywany system transportowy.
2. Obwodnica śródmiejska – kontynuowane są prace nad zmianą przebiegu jej zachodniej części.
3. Linie tramwajowe – nowe studium ma pokazać, gdzie budować kolejne, po zamknięciu obecnej perspektywy unijnej.
4. Parkowanie, wpływanie na podaż i popyt [zobacz >>>] – egzekwowanie przepisów i poszerzanie SPPN jest wyzwaniem i potrzeba dialogu społecznego w tym zakresie. Propozycje miasta mają zostać przedstawione w grudniu. Potrzebny jest lobbing ze strony wszystkich sektorów na rzecz zmian w prawie krajowym, przede wszystkim co do przeniesienia możliwości ustalania stawek na poziom lokalny.
5. Wzrost udziału wydatków na infrastrukturę pieszą i rowerową w ogóle wydatków na transport – nie padły żadne deklaracje ze strony przedstawicieli miasta.
6. Wyższe minimalne standardy infrastruktury pieszej (zwłaszcza w zakresie szerokości ciągów pieszych) [zobacz >>>][zobacz >>>] – nie padły żadne deklaracje ze strony przedstawicieli miasta.
7. Okrągły Stół Mobilności – widoczne było poparcie dla takiego rozwiązania, jak też utworzenia podstolików tematycznych/dzielnicowych.
8. Konsultowanie inwestycji i udostępnianie informacji na ich temat [zobacz >>>][zobacz >>>] – prezydent Olszewski zasugerował rozbudowę strony
zmieniamywarszawe.pl
.
9. Wieloletnia Prognoza Finansowa – podobnie jak w przypadku przepisów dotyczących parkowania, należy lobbować, tyle że wśród radnych w ramach odpowiednich komisji Rady Miasta.
10. II linia metra – prezydent Kaznowska stwierdziła, że należyzmienić formułę działania komitetu sterującego, włączyć bardziej mieszkańców do rozmów o konkursach architektonicznych i projektowaniu lokalizacji stacji.