Nie przejeżdżaj obojętnie
Najważniejsze: nie przejeżdżaj obojętnie
Obojętność to najstraszniejsza choroba, którą odziedziczyliśmy po długich latach komunizmu, którą wynieśliśmy z domu, i którą – co najgorsze – przekazujemy naszym dzieciom. Nigdy nie bądźcie obojętni.
Obojętność to nie przywilej. To słabość charakteru, to bezsilność, bezradność, zgoda na bylejakość, a co najważniejsze: niedopełnienie obowiązku wobec tego miasta i tego kraju, które są naszym domem.
Drogi dla rowerów, pasy, przejazdy, muszą spełniać wymagania ustanowione prawem. Jeśli ich nie spełniają, masz nie tylko prawo ale i obywatelski obowiązek reagować, a zarządca drogi – obowiązek przywrócenia stanu zgodnego z prawem.
Na co zwracać uwagę?
Dziury i nierówności
Maksymalna dopuszczalna wysokość / głębokość uskoku na drodze dla rowerów wynosi 10 milimetrów.
Każda dziura, garb, zapadlisko przekraczające 1cm muszą być naprawione przez zarządcę drogi.
Progi i krawężniki
Na przejazdach przez jezdnie często spotykamy progi i towarzyszące im ścieki, których zadaniem jest odprowadzanie wody z przejazdu, i które – z mocy prawa – na drodze dla rowerów nie mogą być wyższe/głębsze niż 10 milimetrów. Jeśli są – zarządca drogi musi je poprawić.
Przeszkody na drodze, przeszkody w skrajni
Na drodze dla rowerów nie mogą znajdować się żadne słupy, krawężniki, wystające gałęzie, żywopłoty, elementy konstrukcji. To samo dotyczy skrajni poziomej (0,2m) i pionowej (2,2m) drogi. Skrajnia pozioma, to obszar po obu stronach drogi, który musi być wolny od wszelkich przeszkód, bo każda taka przeszkoda stanowi zagrożenie, i zwęża użyteczną szerokość drogi. Skrajnia pionowa, to przestrzeń ponad powierzchnią drogi, która musi być wolna od przeszkód (najczęściej: znaki drogowe, słupy, gałęzie).
Zderzenie z taką przeszkodą grozi śmiercią, i nie jest to wcale teoria. Rowerzyści naprawdę giną w wyniku takich zderzeń. Więc reaguj!
Piach, błoto, przerosty trawy, gałęzie
Nawierzchnia drogi dla rowerów musi być utrzymana w czystości, a otaczająca ją zieleń nie może naruszać skrajni drogi.
Piach, przerosty trawy, nisko zwieszające się gałęzie, rozrośnięte żywopłoty, stanowią zagrożenie. Więc reaguj!
Szerokość drogi dla rowerów
Dwukierunkowa droga dla rowerów nie może być węższa niż 2 metry.
Jeśli przeszkody na drodze lub w jej skrajni zwężają użyteczną szerokość drogi poniżej wymaganej prawem szerokości – reaguj!
Jak reagować?
Zrób zdjęcie (np. telefonem komórkowym), zapamiętaj dokładną lokalizację (najlepiej oznacz ją na mapie. Pozwala na to, na przykład, serwis zdjęciowy:
www.panoramio.com
), i wyślij e-mailem wniosek do zarządcy drogi. Wnioskuj o usunięcie niedogodności i przywrócenie stanu zgodnego z prawem..
Do kogo adresować wniosek?
W Warszawie zarządcą drogi dla rowerów jest najczęściej jest Zarząd Dróg Miejskich (zdm@zdm.waw.pl), lub odpowiedni Urząd Dzielnicy. Ulice, które są w zarządzie ZDM, można sprawdzić pod adresem:
www.zdm.waw.pl/zarzad-drog-miejskich/ulice-zdm/
Zarządcą terenów zielonych przylegających do drogi, i instytucją odpowiedzialną za utrzymanie w czystości nawierzchni drogi, jest prawdopodobnie Zarząd Oczyszczania Miasta (zom@zom.waw.pl)
Jeśli nie wiesz, kto jest zarządcą drogi, wyślij wniosek e-mailem do Urzędu Dzielnicy (szukaj w internecie adresu Wydziału Obsługi Mieszkańców danej dzielnicy. Na przykład, dla Ursynowa: wom@ursynow.pl, Dla Mokotowa: wom@mokotow.waw.pl). Kodeks Postępowania Administracyjnego nakazuje urzędnikom przekazanie wniosku do właściwego organu.
Jak się podpisać pod wnioskiem wysłanym drogą elektroniczną?
Podaj: imię, nazwisko, adres korespondencyjny, i (opcjonalnie) telefon. Wnioski z niepełnym podpisem mogą być zignorowane przez urzędnika bez żadnych konsekwencji.
Na jakie przepisy prawa się powoływać?
Warunki techniczne, które muszą spełniać drogi dla rowerów (skrajnia pozioma, pionowa, maksymalny uskok, szerokość), określone są rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.) Schematy skrajni dróg znajdują się w załączniku nr 1 do rozporządzenia (punkt 5.2 – ścieżka rowerowa). [zobacz >>>]
Oznakowanie i szerokość przejazdów dla rowerów: Dziennik Ustaw nr 220, Poz 2181: Znaki Poprzeczne Punkt 4.2.2: Przejazdy dla rowerzystów.
Przykłady wniosków wysłanych drogą elektroniczną
Do ZDM
Szanowni Państwo,
Wnoszę o usunięcie w trybie pilnym niebezpiecznego słupka wygradzającego na drodze dla rowerów po południowej stronie Trasy Siekierkowskiej – w miejscu wskazanym na mapie.
Słupek w tym miejscu stanowi poważne zagrożenie dla życia i zdrowia użytkowników drogi i narusza obowiązujące przepisy. W dodatku nie pełni on w tym miejscu absolutnie żadnej funkcji. Dodatkowym zagrożeniem jest fakt, że znajduje się on na pochyłości drogi, i w miejscu nieoświetlonym.
Załączam link wskazujący dokładną lokalizację na mapie:
www.panoramio.com/photo/88143130
i zdjęcie obrazujące obecny stan rzeczy (zdjęcie z 31 marca 2013)
static.panoramio.com/photos/original/88143130.jpg
Dziękuję za pomoc, i proszę o odpowiedź drogą elektroniczną.
Podpis Wnioskodawcy
Do ZOM
Szanowni Państwo,
Wnoszę o przycięcie żywopłotów i krzewów zarastających drogę dla rowerów w ul. Rosoła, na kilkusetmetrowym odcinku na północ i południe od skrzyżowania z ul. Płaskowickiej.
Krzewy naruszają skrajnię drogi dla rowerów i samą drogę, zmniejszając jej szerokość i powodując zagrożenie dla użytkowników.
Przypominam, że zgodnie z obowiązującymi przepisami minimalna szerokość skrajni drogi dla rowerów wynosi 20 cm. Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz.U. z dnia 14 maja 1999 r.) Załącznik nr 1 (Schematy skrajni dróg) punkt 5.2.
Załączam zdjęcia pokazujące obecny stan rzeczy z oznaczeniem dokładnego miejsca na mapie:
www.panoramio.com/photo/89875574
www.panoramio.com/photo/89875564
www.panoramio.com/photo/89875586
Dziękuję za pomoc, i proszę o odpowiedź drogą elektroniczną
Kopia: Urząd Dzielnicy Ursynów
Podpis Wnioskodawcy
Do Urzędu Dzielnicy
Szanowni Państwo,
Wnoszę o obniżenie nienormatywnych progów na drodze rowerowej w al. KEN, na przejeździe przez łącznik z ul. Sonaty.
Uzasadnienie:
Po obu stronach przejazdu uskoki mierzone od dna ścieku do górnej krawędzi progu mają wysokość około 3 cm – czyli są kilkakrotnie wyższe niż dopuszczalna wysokość uskoku na drodze rowerowej, która wynosi maksymalnie 1cm. Progi takiej wysokości są niebezpieczne, mogą spowodować wywrócenie się rowerzysty lub uszkodzenie roweru. Utrudniają też opuszczenie skrzyżowania.
Zwracam uwagę, że jeśli projekt wymagał zastosowania głębszych ścieków – ze względu na konieczność odprowadzania dużej ilości wody – to prawo wymaga zastosowania takich rozwiązań, żeby maksymalna dopuszczalna wysokość uskoku nadal nie była przekroczona (czyli ściek o takiej głębokości należy przeprowadzić pod drogą dla rowerów).
Oba wymogi: konieczność zachowania bezpieczeństwa poprzez należyte odprowadzenie wody, i konieczność zachowania odpowiednich parametrów nawierzchni drogi dla rowerów znajdują się w tym samym akcie prawnym (podanym poniżej) i oba muszą być spełnione.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz.U. Nr 43, poz. 430) Rozdział 9, § 48. 1.
Załączam dokumentację fotograficzną:
static.panoramio.com/photos/original/68195466.jpg
static.panoramio.com/photos/original/68195464.jpg
I link wskazujący dokładną lokalizację na mapie:
www.panoramio.com/photo/68195466
Dziękuję za pomoc, i proszę o informowanie mnie drogą elektroniczną w terminach wynikających z KPA o krokach podjętych w celu przywrócenia na przedmiotowym przejeździe parametrów technicznych wymaganych prawem.
Podpis Wnioskodawcy
Od redakcji
Autor wie, co pisze – ma na koncie dziesiątki udanych interwencji, obniżonych krawężników, przyciętych gałęzi, przestawionych słupów i znaków. Zestawienie paru przykładów ze zdjęciami „przed” i „po” – wkrótce.
Mapa ważniejszych interwencji autora tylko na terenie dzielnicy Ursynów i tylko w roku 2012. Słoneczka oznaczają udane interwencje. Wykrzykniki oznaczają wnioski dotychczas nieuwzględnione przez zarządców dróg.