10-punktowy plan rowerowy dla Ursynowa
Dziesięć działań, które trzeba wykonać, aby po Ursynowie łatwiej można było przemieszczać się rowerem.
Czy Ursynów jest przyjazny dla rowerzystów?
W porównaniu z innymi dzielnicami Warszawy, Ursynów jest dzielnicą posiadającą względnie rozwiniętą sieć ścieżek rowerowych. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że bardzo wiele brakuje do tego, aby po dzielnicy można było sprawnie, wygodnie i bezpiecznie poruszać się na dwóch kółkach. Nie sposób też nie zauważyć, że od kilku lat na Ursynowie bardzo mało robi się w kierunku poprawy infrastruktury rowerowej.
Postanowiliśmy zatem przedstawić 10 najważniejszych działań, które trzeba wprowadzić w życie, aby Ursynów stał się bardziej przyjazny rowerzystom i znów mógł czuć się warszawskim liderem pod względem rowerowego rozwoju.
Rozwiązanie wskazanych problemów znajduje się w kompetencjach różnych instytucji (w nawiasach podajemy jakich), a część z nich dotyczy tras znajdujących się poza administracyjnymi granicami naszej dzielnicy. Wspólnym mianownikiem zebranych przez nas postulatów jest jednak to, że ich spełnienie w znaczący sposób ułatwi mieszkańcom Ursynowa poruszanie się po dzielnicy rowerem oraz pozwoli na lepsze rowerowe połączenie dzielnicy z centrum miasta. Ze strony instytucji miejskich – zarówno centralnych jak i dzielnicowych – oczekujemy, że ustosunkują się do społecznej listy dziesięciu rowerowych priorytetów dla Ursynowa. Oznacza to uzgodnienie między sobą, kto jest odpowiedzialny, za które zadanie (lub kto z kim będzie współpracował w celu jego realizacji) oraz kiedy zostanie ono zrealizowane. Zdajemy sobie sprawę, że źródła finansowania są zależne nie tylko od instytucji, które później realizują inwestycje, jednak to właśnie one powinny ustalić ramowy plan i harmonogram działań oraz lobbować za przyznaniem środków na jego realizację.
Wśród nas są osoby związane ze stowarzyszeniem „Zielone Mazowsze”, Warszawską Masą Krytyczną ale też rowerzyści nie należący do żadnych organizacji. Łączy nas to, że rower jest naszym codziennym środkiem transportu oraz to, że mieszkamy, pracujemy, uczymy się na Ursynowie lub mamy inne powody, by codziennie poruszać się po ursynowskich ścieżkach rowerowych.
10 priorytetowych zadań
1. Budowa ścieżki rowerowej łączącej ścieżkę biegnącą pod Kopą Cwila ze ścieżką rowerową znajdującą się wzdłuż ul. Puławskiej (na odcinku od ul. Domaniewskiej do ul. Dolnej). (Zarząd Dróg Miejskich / Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych)
Główną wadą ursynowskich dróg rowerowych jest to, że bardzo słabo łączą się one ze ścieżkami umożliwiającymi dojechanie rowerem do centrum miasta. Uzupełnienie tego fragmentu drogi dla rowerów zapewni ciągłość trasy od Kabat aż do ul. Dolnej na Mokotowie i pozwoli na wygodny i bezpieczny dojazd w stronę centrum jedną z najkrótszych możliwych dróg.
2. Uzupełnienie brakujących przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu ul. Nowoursynowskiej z ul. Dolina Służewiecka (Zarząd Dróg Miejskich)
Każdego dnia setki rowerzystów porusza się jedyną trasą rowerową, która konsekwentnie prowadzi z Ursynowa do centrum (ścieżka wzdłuż ul. Dolina Służewiecka-Sikorskiego-Sobieskiego i dalej na północ). I każdego dnia muszą na tym skrzyżowaniu schodzić z roweru lub łamać prawo przejeżdżając nim po przejściu dla pieszych. Dokładnie ten sam problem występuje na skrzyżowaniu al. Wilanowskiej z ul. Sikorskiego.
3. Wyznaczenie pasów dla rowerów na ul. Dereniowej (oraz innych ulicach dzielnicowych, np. Beli Bartoka, Jastrzębowskiego, Romera, Surowieckiego, Herbsta, Cynamonowa, Kiedacza, Nugat) (Urząd Dzielnicy Ursynów)
Nie zawsze trzeba budować wydzieloną drogę dla rowerów. Jeżeli ruch samochodów jest umiarkowany, a ulica szeroka – lepszym rozwiązaniem może być wymalowanie pasów dla rowerów. Takie rozwiązanie bardzo dobrze sprawdzi się na Dereniowej i innych wskazanych ulicach. Dodatkowym argumentem na rzecz pasów dla rowerów jest konieczność szybkiego dostosowania infrastruktury rowerowej do systemu roweru publicznego, który wkrótce zacznie funkcjonować na Ursynowie. Np. aby studenci mogli sprawnie i bezpiecznie przemieszczać się rowerem miejskim od kampusu SGGW do stacji metra Ursynów, niezbędne jest wytyczenia pasów dla rowerów na ul. Beli Bartoka.
4. Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Puławskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Rybitwy do Piaseczna (Zarząd Dróg Miejskich / Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych)
Znajdujące się obecnie wzdłuż Puławskiej krótkie fragmenty ścieżki rowerowej nie tworzą całości i nie dają możliwości bezpiecznej i wygodnej jazdy rowerem. Budowa drogi dla jednośladów wzdłuż tej ulicy umożliwi bezpieczne przejechanie pomiędzy Piasecznem i Zielonym Ursynowem a Centrum i Ursynowem Wysokim. Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Puławskiej to świetna alternatywa wobec przebijania się samochodem lub autobusem przez stojącą w korkach Puławską.
5. Dostosowanie do ruchu rowerowego tunelu pod ul. Puławską, którym płynie Potok Służewiecki (Zarząd Dróg Miejskich / Urząd Dzielnicy Mokotów)
Choć stację metra Ursynów od Galerii Mokotów i zagłębia biurowców na Służewcu dzieli odległość mniejsza niż 3 km, to przejechanie tego dystansu jest bardzo uciążliwe. Rowerzyści zmuszeni są wielokrotne wnosić i znosić rower po schodach lub decydować się na jazdę ruchliwą ulicą. Stworzenie przejazdu dla rowerów pod ul. Puławską rozwiąże ten problem. Pomysł ten został już wpisany do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
6. Wymiana nawierzchni ścieżki rowerowej na ul. Roentgena oraz uzupełnienie jej brakującego fragmentu w okolicach ul. Makolągwy (Zarząd Dróg Miejskich)
Po wielu latach ułożona na tej ścieżce kostka brukowa zdążyła się poluzować i powykrzywiać. Jazda tą trasą jest nieprzyjemna i niebezpieczna. Poważną niedogodnością jest brak fragmentu ścieżki w okolicach ul. Makolągwy i kilkunastocentymetrowe krawężniki, które trzeba w tym miejscu pokonać jadąc tą trasą.
7. Budowa brakującego odcinka ścieżki rowerowej biegnącej pod Kopą Cwila i kończącej się pod wiaduktem Doliny Służewieckiej ze ścieżką zaczynającą się przed mostkiem nad Potokiem Służewieckim i biegnącą dalej w kierunku Mokotowa (Urząd Dzielnicy Ursynów)
Nie zastąpi ona obiecywanej (i wciąż potrzebnej) Velostrady mającej łączyć Ursynów z Mokotowem [zobacz >>>]. Bez Velostrady rowerzyści w dalszym ciągu będą musieli jeździć naokoło ścieżką biegnącą pod Kopą Cwila. Wybudowanie wskazanego fragmentu ścieżki pozwoli jednak niskim kosztem ucywilizować przejazd tą trasą. Burmistrz Ursynowa Piotr Guział obiecał uzupełnienie tego fragmentu – trzymamy go za słowo.
8. Uzupełnienie brakującego odcinka ścieżki rowerowej biegnącej wzdłuż ul. Rosoła na odcinku od ul. Jeżewskiego do ul. Wąwozowej (Zarząd Dróg Miejskich)
To kolejny przykład niespójności ursynowskiej sieci tras rowerowych. Uzupełnienie brakującego fragmentu pozwoli na wygodniejszy dojazd ul. Rosoła w kierunku Kabat i Lasu Kabackiego. Obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje na tym odcinku drogi dla rowerów po obu stronach jezdni, jednak w przypadku konieczności dokonania wyboru, w pierwszej kolejności powinna powstać ta po stronie zachodniej, stanowiąca kontynuację istniejącej popularnej ścieżki rowerowej.
9. Wymiana nawierzchni ścieżki rowerowej biegnącej wzdłuż ul. Pileckiego (Zarząd Dróg Miejskich)
Droga dla rowerów wzdłuż Pileckiego to ważna trasa przebiegająca przez Ursynów. Niestety jej jakość, podobnie jak w przypadku ścieżki na Roentgena, pozostawia bardzo wiele do życzenia.
10. Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Stryjeńskich (Zarząd Dróg Miejskich / Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych)
Pomoże łatwiej przedostać się z zachodniej części Kabat w kierunku północnym. Wraz z pasem rowerowym na ul. Dereniowej stworzy ważny komunikacyjny ciąg rowerowy umożliwiający szybki i wygodny dojazd od ul. Nowoczesnej aż do ul. Ciszewskiego.