Ruch rowerowy w Generalnym Pomiarze Ruchu
Rowery na drogach krajowych
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała raport na temat ruchu rowerowego zmierzonego przy okazji Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) na drogach krajowych w 2010 r.
W raporcie przeanalizowano natężenia ruchu rowerowego odnotowane podczas GPR 2010 na drogach krajowych, wyniki pomiarów ruchu na drogach wojewódzkich w 2010 r. oraz pomiary lokalne wykonywane w miastach przez instytucje samorządowe w latach 2006-2012.
Opracowanie zawiera omówienie prowadzonych pomiarów ruchu rowerowego, porównanie ich najważniejszych wyników oraz próbę wyjaśnienia zaobserwowanych zmian w stosunku do wyników GPR 2005. Przeanalizowano także różnice w natężeniach ruchu rowerowego w zależności od województwa i charakteru odcinka pomiarowego, różnice pomiędzy drogami krajowymi i drogami wojewódzkimi oraz między drogami zamiejskimi a dużymi miastami.
Kluczowe wyniki
– Średni dobowy ruch rowerowy zmierzony w 2010 r. na drogach krajowych wynosił 45-61 rowerów na dobę (0,45-0,52% ogółu pojazdów), a na drogach wojewódzkich 71-84 rowerów na dobę (1,94-2,10% ogółu pojazdów).
– Łączna praca przewozowa wykonana rowerem na tych drogach wyniosła ok. 1 mld pojazdokilometrów.
– Na sieci dróg krajowych największy średni dobowy ruch to 1103 rowerów, a największe natężenie godzinowe – 243 rowerów.
– Największe natężenia ruchu rowerowego notowane były na przejściach przez miasta – m.in. Janów Lubelski, Bielsk Podlaski, Szczytno, Krotoszyn, Augustów, Stalowa Wola, Ełk, Kluczbork.
– Najwyższy udział rowerów w ogóle pojazdów (do 8%, średnio 1,4%) notowano na ww. przejściach przez miasta i dojazdach do przejść granicznych – m.in. Przewóz, Mieroszów, Muszynka.
– Łączną długość odcinków dróg krajowych, na których występują natężenia ruchu przekraczające 50 rowerów/h, oszacowano na ok. 900 km.
– Najniższe natężenia ruchu rowerowego występowały na autostradach i drogach ekspresowych, choć tam gdzie brak tras alternatywnych również na drogach tej klasy sporadycznie pojawiają się rowerzyści.
– Natężenia ruchu rowerowego odnotowane w 2010 r. zarówno na drogach krajowych jak i wojewódzkich są znacznie niższe niż w 2005 r., odpowiednio o 29% i 34%.
– Spadek ten można w dużej mierze wytłumaczyć niekorzystnymi dla ruchu rowerowego warunkami pogodowymi panującymi podczas pomiarów w 2010 r., co potwierdzają m.in. wyniki automatycznych pomiarów ruchu rowerowego prowadzonych w Tychach.
– Nie w pełni tłumaczy to jednak skalę spadku i należy uznać go za niepokojący sygnał, wskazujący na pogarszanie się warunków dla ruchu rowerowego na drogach zamiejskich i niewystarczające tempo rozwoju infrastruktury rowerowej na nich.
– Znaczne spadki natężeń ruchu rowerowego w województwach lubuskim i warmińsko-mazurskim potwierdzają alarmujące doniesienia organizatorów turystyki rowerowej o pogarszających się warunkach dla tej formy wypoczynku w Polsce.
– Od wyników pomiarów na drogach zamiejskich istotnie odbiegają wyniki pomiarów ruchu rowerowego w dużych miastach. W szczególności systematyczne wzrosty natężeń ruchu rowerowego 10-20% rocznie notowane są we Wrocławiu i w Gdańsku. Między 2006 a 2012 r. średni ruch rowerowy na monitorowanych we Wrocławiu skrzyżowaniach wzrósł ponad dwukrotnie. W efekcie notowane są w tych miastach natężenia ruchu rzędu nawet 400-500 rowerów na godzinę.
– Bardzo duży, ponad dwukrotny wzrost ruchu rowerowego między 2007 a 2012 r. odnotowano także w Warszawie, choć tu natężenia w liczbach bezwzględnych są niższe.
Pobierz opracowanie
Ruch rowerowy w Generalnym Pomiarze Ruchu 2010
– na stronie GDDKiA:
www.gddkia.gov.pl/932/infrastruktura-rowerowa
– lokalnie – część tekstowa:
PDF, 597 kB, mapa:
PDF, 439 kB