Udane interwencje na ursynowskich drogach dla rowerów
Nie bądź obojętny – część druga
Jadąc drogą dla rowerów: tą nędzną, zaniedbaną, nierówną, pełną przeszkód i pułapek śmieszką, na której sadystyczną perfidię projektanta przewyższa jedynie głupota wykonawcy, pamiętaj: właścicielem i użytkownikiem tej drogi jesteś Ty… A skoro korzystasz z niej na co dzień, to o nią dbaj!
Naucz się zauważać nieprawidłowości i na nie reagować [zobacz >>>]. To działa! Na zachętę parę przykładów udanych interwencji na ursynowskich drogach dla rowerów przeprowadzonych w 2012 r.
Przerosty trawy
Ul. Pileckiego – ta droga wcale nie musi tak wyglądać. Trawa nie tylko utrudnia jazdę, ale również niszczy i wypacza nawierzchnię. W naszych realiach: nieodwracalnie.
Zarząd Oczyszczania Miasta sam z siebie nie kiwnie palcem, ale wystarczy e-mail (zom@zom.waw.pl) i za tydzień, dwa, będzie już czysto i sympatycznie.
Zapadliska, doły, kałuże
Ten chodnik to droga rowerowa w ul. Wąwozowej. Zapadlisko trochę przeszkadza – zwłaszcza po deszczu. Na szczęście jest przepis, że nierówności na drodze dla rowerów nie mogą przekraczać 1 cm…
E-mail do Zarządu Dróg Miejskich (zdm@zdm.waw.pl) z prośbą o usunięcie nierówności wystarczy: po paru tygodniach jest równo.
Zagrożenia na drodze i w skrajni
Al. KEN: ostry i wysoki na 10 cm krawężnik tuż przy drodze (po prawej stronie przejazdu) narusza skrajnię i stanowi zagrożenie.
…więc zrób zdjęcie i poproś ZDM, żeby go usunął, zanim moje (albo Twoje) dziecko wpadnie na niego, spiesząc się do szkoły.
Słupki
Ul. Pileckiego: przejazd przez Roentgena. Każdy, kto w pośpiechu przejeżdżał kiedyś przez przejazd dla rowerów wie, jaką rolę pełnią te słupki: chodzi o to, żeby zabić lub przynajmniej okaleczyć. Prawo pozwala na postawienie słupka wygradzającego na drodze dla rowerów, ale tylko dokładnie na jej środku. Oba słupki na zdjęciu naruszają przepisy: ten po lewej nie znajduje się na środku, a ten po prawej – narusza skrajnię.
E-mail do ZDM, i po miesiącu widać już wyraźną poprawę.
Progi
Ta samo miejsce, ten sam przejazd: ul. Pileckiego. Poza diabelskim słupkiem wykonawca zafundował nam próg nędznej jakości, ale za to znacznej wysokości.
Pamiętaj – maksymalna wysokość uskoku na drodze dla rowerów wynosi 1 cm. Wystarczy jeden e-mail, żeby było równo i bezpiecznie.
Nierówności
Ul. Pileckiego. Drogi dla rowerów – zwłaszcza te wykonane 10 lat temu z betonowej kostki i bez należytej podbudowy – ulegają odkształceniom.
Możesz po nich jeździć, przeklinając swój podły los, albo wysłać e-mail do Zarządu Dróg Miejskich.
Żywopłoty w skrajni
Ul. Wąwozowa: pan sadzący ten żywopłot tuż przy drodze dla rowerów nie słyszał nigdy o „skrajni poziomej”. Wiem – bo zapytałem, i zwróciłem uwagę.
Perswazja słowna nie pomogła, ale e-mail wysłany do Zarządu Oczyszczania Miasta spowodował, że po tygodniu cały żywopłot trzeba było przesadzić. Znajomość przepisów procentuje. Nieznajomość – boli.
Wygrodzenia w skrajni
Ul. Belgradzka: ten estetyczny czarny płotek, znajdujący się na trawniku, po prawej stronie drogi dla rowerów, stanowi przeszkodę w skrajni. Jest bezużyteczny (ze względu na słupki po lewej), a poza tym: niebezpieczny i niezgodny z prawem.
… dlatego został usunięty (e-mail do ZOM: wniosek o usunięcie niezgodnej z przepisami przeszkody w skrajni drogi dla rowerów).
Znaki drogowe w skrajni
Ul. Surowieckiego: skrajnia pozioma drogi dla rowerów wynosi minimum 20 cm. Ustanowiono ją po to, żeby Św. Piotr nie umarł ze śmiechu słysząc, że kolejny rowerzysta zabił się o znak „droga dla rowerów”.
E-mail wysłany do Urzędu Dzielnicy wystarczył, żeby przesunąć znak poza skrajnię, a przy okazji zamienić go na właściwy 🙂
Przeszkody na drodze: latarnia
Al. KEN: przy okazji drobnej przebudowy wykonawca zafundował nam latarnię na drodze dla rowerów, a w dodatku – żeby zwiększyć prawdopodobieństwo wypadku – otoczył ją wysokim krawężnikiem…
Zderzenie z takim słupem przy prędkości 20 km/h oznacza dla rowerzysty śmierć lub kalectwo. Wie o tym nawet ZDM, dlatego jeden e-mail wystarczył, żeby tę latarnię przestawić poza skrajnię, a przy okazji zlikwidować diabelski krawężnik.